PRESSEINVITATION til DI’s Grønlandskonference 2019

Den 4. december 2019 samles mere end 250 erhvervsfolk, organisationer og politikere fra ind- og udland til oplæg og debat om erhvervsudvikling i Arktis ved dette års Grønlandskonference i Dansk Industri.

Det seneste år er den internationale interesse for Grønland steget markant. Det ses blandt andet på omfanget af udenlandske investeringer og udvidelse af infrastruktur, herunder lufthavnen i Nuuk. Det afføder nye muligheder for grønlandsk og dansk erhvervsliv.

Grønland og Danmark har i flere århundrede haft tætte handelsrelationer. I dag er verdens største ø Danmarks 35. største eksportmarked, og der findes et stort potentiale for videre udvikling i regionen. Det gælder blandt andet i forhold til transport, handel med råvarer, fiskeri og ved at skabe en iværksætterkultur. Et stærkt grønlandsk erhvervsliv er nøglen til social og økonomisk vækst.

Fra talerstolen kan man blandt andet høre formanden for det Arktisk Økonomisk Råd, Heidar Gudjonsson, den kinesiske råvareinvestor Shenghe Ressource samt en repræsentant fra USA’s ambassade i Danmark, der vil fortælle om landets interesser i Grønland.

Derudover vil folketingsmedlemmerne Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Aki-Matilda Høegh-Dam (S) debattere erhvervsudvikling og bæredygtig vækst. BlueJay Mining og AEX Gold er eksempler på virksomheder, der er med til at sætte skub i vækst i Grønland med millioninvesteringer i baggagen.

Pressen er inviteret til at dække hele konferencen. Der vil i pauserne og efter konferencen være mulighed for interview med blandt andre DI’s direktør Thomas Bustrup, der kan fortælle om erhvervsmulighederne i Grønland og samarbejdet i Rigsfællesskabet.

Tid og sted:

DI’s Grønlandskonference 2019 – Connectivity in the Arctic,
Onsdag den 4. december, kl. 12-16.30,
Industriens Hus, H.C. Andersens Bldv., 1553 København

Læs mere og se hele programmet for DI’s Grønlandskonference 2019 her

Akkreditering:

Journalister og fotografer, der ønsker at dække Grønlandskonferencen, skal kontakte presserådgiver Ditte Rieland for at blive akkrediteret inden konferencen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ditte Rieland, tlf. (+45) 2246 7822, e-mail dirh@di.dk

PRESSEINVITATION: Klimamøde for service, it, rådgivning og turisme15.1.2020 11:25:34 CETPresseinvitation

Hvornår: Mandag den 20. januar kl. 13.30-16.00 Hvor: Industriens Hus, H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V Arbejdet i regeringens 13 klimapartnerskaber er i gang. Spørgsmålet er, hvordan erhvervslivet i samarbejde med regeringen kan nå den ambitiøse målsætning om 70 procents CO2-reduktion i 2030? Svarene på det spørgsmål præsenterer og diskuterer klimapartnerskabet for service, it, rådgivere og turisme ved et stort klimamøde. Klimamødet byder på oplæg fra Katherine Richardson, professor og medlem af Klimarådet og Jesper Theilgaard, klimaekspert og meteorolog samt virksomhedscases og debat. Tilmelding hos presserådgiver i DI Lars Bøgeskov på LARB@di.dk eller tlf. 223 3138 Se program her: https://www.danskindustri.dk/arrangementer/soeg/arrangementer/klima-miljo-og-energi/klimapartnerskaberne-skudt-i-gang-virksomheder-i-di-tog-aktiv-del-til-gront-ide-laboratorium/ Følg os på:

DI og 3F Transport jubler over bred aftale om ordnede forhold på vejene15.1.2020 11:03:51 CETPressemeddelelse

Det er godt nyt for både transportvirksomheder og chauffører, at regeringen sammen med Venstre, Radikale, Dansk Folkeparti, Konservative, SF, Enhedslisten, Alternativet og Nye Borgerlige er nået til enighed om at omsætte aftalen mellem DA og FH’s aftale på vejtransportområdet til lov. Aftalen er et vigtigt tiltag for at sikre ordentlige og ordnede forhold på de danske veje, mener DI og 3F Transport.

PRESSEINVITATION: DI og 3F Transport tager hul på overenskomstforhandlingerne ‪14. januar13.1.2020 10:00:00 CETPresseinvitation

3F Transport og Dansk Industri tager hul på forhandlinger om nye overenskomster på transportområdet ‪tirsdag den 14. januar 2020. I den forbindelse inviteres pressen til en kort briefing: ‪Tirsdag den 14. januar kl. 11.00 ‪Industriens Hus ‪H.C. Andersens Boulevard 18 1553 København V Her vil der være mulighed for fotografering og spørgsmål til forhandlerne - navnlig formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt Dansk Industris adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Forhandlingerne omfatter den såkaldte Fællesoverenskomst, der gælder for lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere, og aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på: