PRESSEINVITATION til DI’s Grønlandskonference 2019

Den 4. december 2019 samles mere end 250 erhvervsfolk, organisationer og politikere fra ind- og udland til oplæg og debat om erhvervsudvikling i Arktis ved dette års Grønlandskonference i Dansk Industri.

Det seneste år er den internationale interesse for Grønland steget markant. Det ses blandt andet på omfanget af udenlandske investeringer og udvidelse af infrastruktur, herunder lufthavnen i Nuuk. Det afføder nye muligheder for grønlandsk og dansk erhvervsliv.

Grønland og Danmark har i flere århundrede haft tætte handelsrelationer. I dag er verdens største ø Danmarks 35. største eksportmarked, og der findes et stort potentiale for videre udvikling i regionen. Det gælder blandt andet i forhold til transport, handel med råvarer, fiskeri og ved at skabe en iværksætterkultur. Et stærkt grønlandsk erhvervsliv er nøglen til social og økonomisk vækst.

Fra talerstolen kan man blandt andet høre formanden for det Arktisk Økonomisk Råd, Heidar Gudjonsson, den kinesiske råvareinvestor Shenghe Ressource samt en repræsentant fra USA’s ambassade i Danmark, der vil fortælle om landets interesser i Grønland.

Derudover vil folketingsmedlemmerne Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Aki-Matilda Høegh-Dam (S) debattere erhvervsudvikling og bæredygtig vækst. BlueJay Mining og AEX Gold er eksempler på virksomheder, der er med til at sætte skub i vækst i Grønland med millioninvesteringer i baggagen.

Pressen er inviteret til at dække hele konferencen. Der vil i pauserne og efter konferencen være mulighed for interview med blandt andre DI’s direktør Thomas Bustrup, der kan fortælle om erhvervsmulighederne i Grønland og samarbejdet i Rigsfællesskabet.

Tid og sted:

DI’s Grønlandskonference 2019 – Connectivity in the Arctic,
Onsdag den 4. december, kl. 12-16.30,
Industriens Hus, H.C. Andersens Bldv., 1553 København

Læs mere og se hele programmet for DI’s Grønlandskonference 2019 her

Akkreditering:

Journalister og fotografer, der ønsker at dække Grønlandskonferencen, skal kontakte presserådgiver Ditte Rieland for at blive akkrediteret inden konferencen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ditte Rieland, tlf. (+45) 2246 7822, e-mail dirh@di.dk

DI: Permanent forskningsfradrag kan bevare dansk førerposition i life science18.9.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen har indført et forskningsfradrag på 130 procent i 2020 og 2021 for at bevare erhvervslivets investeringer i nye og forbedrede produkter under corona-krisen. DI og de mange life science-virksomheder mener, at forskningsfradraget bør indføres permanent for at sikre fortsat vækst og bevare Danmarks førende stilling på verdensmarkedet. Permanent forskningsfradrag på 130 procent er en af de forslag, som i dag vil blive diskuteret på Sundhedsindustriens Dag, hvor life science-industrien mødes kl. 12.00 med politikere og organisationer for at diskutere branchens og det danske sundhedsvæsens fremtid.

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu15.9.2020 17:18:22 CESTPressemeddelelse

Efter fire uger med intense maraton-brainstorms er otte eksport genstartsteams klar med 96 anbefalinger til, hvordan vi får gang i dansk eksport i skyggen af coronakrisen. Anbefalingerne fra erhvervslivet kan iværksættes her og nu, og det er nødvendigt, hvis vi skal kunne holde hånden under tusindvis af virksomheder og arbejdspladser, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.