PRESSEINVITATION til DI’s Grønlandskonference 2019

Den 4. december 2019 samles mere end 250 erhvervsfolk, organisationer og politikere fra ind- og udland til oplæg og debat om erhvervsudvikling i Arktis ved dette års Grønlandskonference i Dansk Industri.

Det seneste år er den internationale interesse for Grønland steget markant. Det ses blandt andet på omfanget af udenlandske investeringer og udvidelse af infrastruktur, herunder lufthavnen i Nuuk. Det afføder nye muligheder for grønlandsk og dansk erhvervsliv.

Grønland og Danmark har i flere århundrede haft tætte handelsrelationer. I dag er verdens største ø Danmarks 35. største eksportmarked, og der findes et stort potentiale for videre udvikling i regionen. Det gælder blandt andet i forhold til transport, handel med råvarer, fiskeri og ved at skabe en iværksætterkultur. Et stærkt grønlandsk erhvervsliv er nøglen til social og økonomisk vækst.

Fra talerstolen kan man blandt andet høre formanden for det Arktisk Økonomisk Råd, Heidar Gudjonsson, den kinesiske råvareinvestor Shenghe Ressource samt en repræsentant fra USA’s ambassade i Danmark, der vil fortælle om landets interesser i Grønland.

Derudover vil folketingsmedlemmerne Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Aki-Matilda Høegh-Dam (S) debattere erhvervsudvikling og bæredygtig vækst. BlueJay Mining og AEX Gold er eksempler på virksomheder, der er med til at sætte skub i vækst i Grønland med millioninvesteringer i baggagen.

Pressen er inviteret til at dække hele konferencen. Der vil i pauserne og efter konferencen være mulighed for interview med blandt andre DI’s direktør Thomas Bustrup, der kan fortælle om erhvervsmulighederne i Grønland og samarbejdet i Rigsfællesskabet.

Tid og sted:

DI’s Grønlandskonference 2019 – Connectivity in the Arctic,
Onsdag den 4. december, kl. 12-16.30,
Industriens Hus, H.C. Andersens Bldv., 1553 København

Læs mere og se hele programmet for DI’s Grønlandskonference 2019 her

Akkreditering:

Journalister og fotografer, der ønsker at dække Grønlandskonferencen, skal kontakte presserådgiver Ditte Rieland for at blive akkrediteret inden konferencen.

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Ditte Rieland, tlf. (+45) 2246 7822, e-mail dirh@di.dk

DI: Nye anbefalinger viser, at vi skal arbejde med og ikke mod AI på uddannelserne24.4.2024 09:16:37 CEST | Pressemeddelelse

Ekspertgruppens anbefalinger om anvendelsen af ChatGPT i prøver og undervisning er indeholder gode bud på, hvordan vi kan anvende AI konstruktivt i uddannelsessystemet, så AI ikke opfattes som en genvej til snyd, men snarere en medspiller til styrkelse af elevernes læring. Men vi har et efterslæb på uddannelse og efteruddannelse af elever, lærere og ledere, mener landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri.