Presseinvitation til Copenhagen Half Marathon

Søndag den 16. september kan der blive sat verdensrekord på halvmaratondistancen ved Copenhagen Half Marathon. Lørdag den 15. september afholdes der pressemøde med de største favoritter.

Søndag den 16. september løbes den fjerde udgave af Copenhagen Half Marathon, og det er med et historisk stærkt elitefelt. Hos herrerne er der hele 14 mænd med en personlig rekord på under 60 minutter, og blandt dem er Abraham Cheroben, Jorum Okombo og Jemal Yimer Mekonnen. De to førstnævnte blev nummer et og to sidste år ved CPH Half, tilmed i tider som har gjort dem til den tredje og den ottende hurtigste mand nogensinde, mens Mekonnen i år er nummer tre på verdensranglisten.

Herrernes felt byder også på en utrolig interessant debutant i form af den dobbelte verdensmester på 3000 meter indendørs Yomif Kejelcha, som tilmed lige har løbet den syvende hurtigste tid nogensinde på 5000 meter bane.

Målsætningen er en ny verdensrekord

Hos kvinderne er bredden ligeledes stor, med fire løbere med en personlig rekord på under 66.30 minutter, men der er en stor favorit. Joan Chelimo Melly, sidste års nummer to, har tidligere i år løbet 65.04 minutter, blot 14 sekunder fra en ny verdensrekord. En verdensrekord hun satser 100 procent på at slå ved CPH Half. Kvindernes felt indeholder også Sifan Hassan, som er europamester og indehaver af europarekorden på 5000 meter bane.

Vi håber, at I har lyst til at dække begivenheden, og I kan akkreditere jer her.

Hele elitefeltet kan ses her.

Pressemøde lørdag den 15. september

I forbindelse med CPH Half afholdes der pressemøde lørdag den 15. september på Copenhagen Island Hotel, Kalvebod Brygge 53, 1560 København.

Pressemødet begynder klokken 14.00, og det er ikke nødvendigt med tilmelding. Der vil være deltagelse af en række af løbets største navne. Følgende løbere vil være på pressemødet.

Herrer

Abraham Cheroben - sidste års vinder og den tredje hurtigste mand nogensinde på distancen, samt nummer to ved VM i halvmaraton tilbage i marts måned.

Jorum Okombo - sidste års nummer to, og den ottende hurtigste mand nogensinde på distancen.

Jemal Yimer Mekonnen - har løbet årets tredje hurtigste tid på distancen, og nummer fire ved VM i halvmaraton.

Yomif Kejelcha - han er debutant, men han er i absolut topform. Har inden for den seneste måned løbet 12.46.79 på 5000 meter, den syvende hurtigste tid nogensinde, og 7.28.00 på 3000 meter. Han er desuden dobbelt verdensmester på 3000 meter bane indendørs.

Kvinder

Joan Chelimo Melly - sidste års nummer to ved CPH Half og den fjerde hurtigste nogensinde på distancen.

Ruth Chepngetich - Blev tidligere i år nummer to ved Paris Marathon, og hun har tidligere vundet halvmaraton i Paris, Milano og Istanbul

Sifan Hassan - hollandsk kæmpestjerne, som blandt andet er europamester på 5000 meter og indehaver af europarekorden.

Sylvia Kiberenga - kenyansk født men bosat i Danmark siden 2012 og stiller op for Sparta. Hun har tidligere vundet Eremitageløbet, og i 2017 blev hun nummer 11 ved CPH Half og nummer 7 ved det stærkt besatte Frankfurt Marathon.

Har I spørgsmål, så er I meget velkomne til at kontakte PR- og pressemedarbejder Martin van Dijk på 26 29 26 91 eller martin@sparta.dk.

Information om Sparta Atletik og Løb

Copenhagen Half Marathon er med helt fremme, når det kommer til verdens bedste halvmaratons. I 2017 var det suverænt det hurtigste halvmaraton i verden med hele tre løbere under 59.00 minutter. Ud over den absolutte verdenselite så deltager der også et kæmpe motionsfelt med mere end 20.000 løbere. Arrangørerne af Copenhagen Half Marathon er Sparta Atletik & Motion og Dansk Atletik Forbund.

Den første udgave af Copenhagen Half Marathon fandt sted i 2015 og var et udspring af det succesrige VM i halvmaaton, som blev afholdt i København i 2014. Målsætningen har fra starten været at lave verdens bedste og hurtigst halvmaraton, og den er målsætningen er i manges øjne opfyldt.