Presseinvitation: Teleminister og landdistriktsformand besøger Nordfyns Kommune

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) og formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard sætter fokus på bredbåndsdækning i landdistrikterne, når de mandag den 8. april 2019 besøger to landsbyer i Nordfyns Kommune.

90 lokale bredbåndsambassadører i Nordfyns Kommune skabte opbakning til udrulning af fibernet, som dermed kunne ske på markedsvilkår. Mandag besøger teleminister og landdistriktsformand flere områder i kommunen.

Adgang til tidssvarende og hurtig bredbåndsdækning har stor betydning for bosætning og erhvervsmuligheder. Hovedparten af de ca. 200.000 husstande, der fortsat ikke har tidssvarende bredbånd, ligger i landdistrikterne. Derfor er gode rammebetingelser for udrulning af digital infrastruktur et væsentligt element i forhold til at sikre vækst og udvikling i hele Danmark.

Pressen inviteres til at dække, når energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) og formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard mandag den 8. april 2019 besøger Nordfyns Kommune:

Kl. 13.45 - 14.15: Besøg til landsbyen Ejlby, som bl.a. på baggrund af den statslige bredbåndspuljes mobilisering af de lokale borgere fik en holdbar businesscase til udrulning af digital infrastruktur på markedsvilkår. I dag har hele landsbyen adgang til fibernet med hastigheder på op til 1000 Mbit/s - 10 gange hurtigere end den landspolitiske målsætning for 2020.

Kl. 14.30 - 15.00: Besøg til landsbyen Ørbæk, der er et af de få områder i Nordfyns Kommune, hvor ikke alle borgere har god og stabil bredsbåndsdækning.

Der vil være mulighed for kommentarer fra både energi-, forsynings- og klimaministeren, Landdistrikternes Fællesråds formand og Nordfyn Kommunes borgmester i forbindelse med besøgene.

Med den politiske aftale ”Bredbånd og mobil i digital topklasse – Fremtidens telepolitik for hele Danmark” besluttede alle Folketingets partier den 17. maj 2018 - i tråd med Landdistrikternes Fællesråds anbefaling - at afsætte 100 mio. kr. til bredbåndspuljen i 2018 samt at puljen skulle målrettes mere mod tyndt befolkede dele af landet. Byzoneadresser i de såkaldte bykommuner kan f.eks. ikke længere søge om tilskud fra bredbåndspuljen, ligesom der er indføjet et nyt kriterie i pointmodellen, hvor andelen af landzone-adresser i land- og yderkommuner i et projekt giver point.

Noa Jankovic, kontorchef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail nja@landdistrikterne.dk

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.