Presseinvitation: Sydfynsk trafikprojekt får national pris og eksporteres til resten af landet

SVENDBORG: Torsdag den 26. april modtager den lokale virksomhed Trafik i Børnehøjde samt scenograf og forfatter Betina Birkjær en national trafikpris. Det er GF Forsikrings fond, der står bag uddelingen af GF Trafikpris, og pressen er inviteret med til prisoverrækkelsen i den sydfynske hovedstad.

SYDFYNSK EKSPORTSUCCES: Billedet her er fra 2015, hvor elever på Ørkildskolen stod i spidsen for et nyt og anderledes trafikprojekt, der skulle anvise sikre skoleveje. Konceptet rulles nu ud mange andre steder i landet - og det resulterer i en national trafikpris til den sydfynske virksomhed Trafik i Børnehøjde. (Foto: Alex Tran)

GF Trafikpris gives på baggrund af projektet 'Kunst i trafikken - elever skaber deres egen skolevej', hvor elever inddrages i at løse trafikproblemer omkring skoler. Ideen med at inddrage elever i udviklingen af trafikløsninger er startet i Svendborg. Elever på seks af byens skoler har været med til udvikle et koncept, som nu eksporteres til Roskilde, Aalborg og Frederiksberg.

Pressen er inviteret til at deltage, når prisen uddeles på Fremtidsfabrikken, Jessens Mole 11, torsdag den 26. april . Her vil repræsentanter for Trafik i Børnehøjde, Svendborg Kommune og GF Fonden være til stede.

Dagens program starter allerede klokken 12, hvor elever fra 6. årgang på Ørkildskolen inddrages i at udvikle ideer til cykling på Frederiksøen. Denne del af programmet foregår nær Cykeltutten på Frederiksøen.

Program:

1. del på Frederiksøen/Cykeltutten, Frederiksø 18F, Svendborg 5700

Kl. 12.00: Eleverne afprøver en cykelbane til inspiration

Kl. 12.45: Indendørs arbejder eleverne i grupper med at udvikle ideer til en cykelbane på Frederiksøen

Kl. 13.30: Eleverne præsenterer deres ideer for hinanden.

2. del på Fremtidsfabrikken, Jessens Mole 11, 5700 Svendborg

Kl. 14.15-14.30: Prisoverrækkelse

Kl. 14.30-15.00: Reception

(Eleverne deltager også i 2. del)