Presseinvitation: Storstilet redningsscenarie ved Operaen

En turbåd med passagerer er forulykket i Københavns Havn uden for Operaen. Dykkere, politi, hjemmeværn og ambulancer er til stede. Forsvaret sender sin redningshelikopter, Eskadrille 722, for at redde forulykkede op af vandet. Følgende redningsscenarie vil foregå den 22. maj kl. 18.30

EMS2017 sætter fokus på dét samarbejde, der går i gang fra det tidspunkt, en borger ringer efter en ambulance - og til borgeren ankommer til hospitalet.  Et samarbejde af vital betydning.
EMS2017 sætter fokus på dét samarbejde, der går i gang fra det tidspunkt, en borger ringer efter en ambulance - og til borgeren ankommer til hospitalet. Et samarbejde af vital betydning.

”Det kræver et samlet system at redde menneskeliv”, sådan lyder temaet for den europæiske kongres, European Emergency Services in Copenhagen 2017 (EMS2017), som Region Hovedstadens Akutberedskab afholder fra den 22. maj til 24. maj i København.

Og det er netop sådan et sammenhængende livreddende system, en lang række aktører inden for beredskaberne vil vise offentligheden.

Det sker den 22. maj ved et storstilet redningsscenarie, hvor både forsvarets redningshelikopter, Eskadrille 722, samt dykkere, livreddere, læger, paramedicinere og politi i fællesskab demonstrerer, hvordan de forskellige myndigheder og beredskaber samarbejder, når en ulykke rammer. Et samarbejde der er altafgørende, når det gælder liv og førlighed.

Planlægningen af redningsscenariet har pågået i flere måneder og længe før den tragiske ulykke den 6. maj i Københavns Havn, hvor to mennesker mistede livet. En ulykke der på sørgeligste vis aktualiserer redningsscenariet og viser vigtigheden af et fokus på redning og myndighedernes samarbejde – både på og i vandet.

Redningsscenarie:
En turbåd med passagerer er forulykket. En række personer er faldet i vandet og skal reddes op. Forsvaret sætter sin redningshelikopter ind - dykkere og livreddere bringer de øvrige tilskadekomne ind til Kvæsthusbroen. Her står læger og ambulancepersonale parate til at give de kvæstede den første livreddende behandling, inden de bringes på hospitalet.

Redningsscenariet er åben for offentligheden – og pressen og publikum er velkomne til at besøge de forskellige aktører på Kvæsthusbroen. Der vil være telte, hvor der foregår behandling – og udstilling af de forskellige bådtyper og redningskøretøjer, der bruges ved ulykker.

Praktisk information til journalister:

Tid: 18.30-19.30
Sted: Kvæsthusbroen og farvandet mellem Operahuset og Amaliekaj

Pressen er velkommen og bedes ringe til vicebrandchef i Falck, Henning Schreiber, for at aftale de nærmere omstændigheder vedrørende logistik.

Farvandet omkring Kvæsthusbroen vil være spærret af i tidsrummet for redningsscenariet, hvor Hjemmeværnet og Københavns Politi vil patruljere og sikre havnen.

Arrangørerne af redningsscenariet:
Falck arrangerer redningsscenariet i samarbejde med Region Hovedstadens Akutberedskab, Københavns Politi, Hovedstadens Beredskabs Dykkertjeneste, Beredskabsstyrelsen, Hjemmeværnet, Eskadrille 722, Den Nordsjællandske Kystlivredningstjeneste, Kvæsthusselskabet A/S, By & Havn og Netto-Bådene.

Baggrund for redningsscenariet:
Baggrunden for redningsscenariet er kongressen, EMS2017, der afholdes af Region Hovedstadens Akutberedskab.  EMS2017 er en europæisk kongres, hvor forskere, læger, ambulancepersonale og andre fagpersoner og organisationer fra hele verden mødes i København fra den 22. maj til 24. maj for at udveksle erfaringer inden for det præhospitale og akutte område.

EMS2017 sætter således fokus på dét samarbejde, der går i gang fra det tidspunkt, en borger ringer efter en ambulance - og til borgeren ankommer til hospitalet.  Et samarbejde af vital betydning.

Temaet for kongressen er: ”It takes a system to save a life” og fokus er på samarbejde både internt i sundhedsvæsnet, men også med de øvrige beredskabsmyndigheder.

Oplysninger vedrørende redningsscenarie - vicebrandchef i Falck, Henning Schreiber, mobil: 40261003. Oplysninger vedrørende EMS2017 - direktør Freddy Lippert, Region Hovedstadens Akutberedskab, mobil: 31166827