Presseinvitation: Skadede krigsveteraner begynder cykeleventyr i Aalborg

Første etape af det 812 kilometer lange cykelevent Ride4Rehab går fra Aalborg Rådhus på Gl. Torv til Krarup Flystation med afgang 23.6. Aalborgs borgmester sender soldaterne godt afsted på første etape 23.6, og Viborgs borgmester tager imod feltet senere på dagen på Krarup Flyvestation. Pressen er velkommen i både Aalborg og Krarup, hvor det vil være muligt at tale med lokale veteraner.

De har alle kæmpet deres kampe. Personligt. Og i krig for Danmark. Mange af dem kæmper stadig. Danmarks hjemvendte veteraner er på mange niveauer en udsat gruppe. Derfor forsøger Danmarks Idrætsforbund at hjælpe en række af veteranerne via DIF Soldaterprojekt, der har som målsætning at forbedre livet for fysisk og psykisk skadede veteraner via idræt og fællesskaber.

Blandt de mange aktiviteter i DIF Soldaterprojekt er det store cykelevent Ride4Rehab for psykisk og fysisk skadede soldater. Cykeleventet begynder i Aalborg den 23.6 og slutter i København på Rådhuspladsen den 1. juli.

Det bliver således med sikkerhed et spektakulært syn, når 58 krigsveteraner med et følge på 40 ressourcepersoner cykler fra Aalborg centrum onsdag den 23.6 kl. 9.00. Foran venter veteranerne en 812 kilometer lang tur gennem Danmark. Den første etape mod Krarup er på 131 kilometer.

Aalborgs borgmester, Thomas Kastrup-Larsen, der selv cykler med på første etape, siger:

”Jeg er rigtig glad for at sende veteranerne afsted her fra Aalborg i dag, for jeg synes, at det er rigtig sejt, at de tager på et fælles cykeleventyr på trods af fysiske og psykiske skader. Idræt og fællesskaber er for mig at se den helt rigtige vej at gå eller i denne situation cykle for at få det bedre såvel fysisk og mentalt. Jeg bruger selv idræt og især løbeture til at klare en travl hverdag på bedste vis, for det giver mig masser af mentalt overskud. I Aalborg udvikler vi os sammen, og det må man sige, at I også gør med dette fælles cykeleventyr. Rigtig god tur,” lyder det fra borgmester Thomas Kastrup-Larsen.

131 kilometer senere vil Viborgs borgmester Ulrik Wilbek byde veteranerne velkommen til Viborg Kommune på Flyvestation Krarup kl. cirka 16.00 efter den første etapes strabadser:

"Jeg synes, det er et godt projekt, som jeg gerne vil bakke op om. Jeg ser frem til at tage imod rytterne i Karup den 23. juni,” siger borgmester Ulrik Wilbek.

Programmet for dagen:
(Pressen er velkommen i både Aalborg kl. 9.00 og Krarup kl. 16.00. Det vil være muligt at tale med lokale veteraner, kendte VIP-gæster på dagens etape og repræsentanter fra DIF Soldaterprojekt)

9.00: Etapestart ved Aalborg Rådhus på Gl. Torv. Peptalk til veteranerne ved Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen. Derefter afgang mod Flystation Krarup.

16.00: Ankomst på Flyvestation Krarup, Herningvej 30, 7470 Viborg
           Tale ved Viborg Kommunes borgmester Ulrik Wilbek

Blandt dagens VIP-gæster på ruten er:

Daniel Rye, fotograf
Casper Steinfath, seksdobbelt verdensmester i stand up paddle
Malte Larsen, (medlem af Folketinget (Socialdemokratiet)
Thomas Kastrup-Larsen, borgmester i Aalborg
Frans Hammer, bestyrelsesmedlem i DIF

Facts – Ride4Rehab:
Ride4Rehab afvikles af DIF Soldaterprojekt i samarbejde med KroagerFondenDIF Soldaterprojekt er en del af Danmarks Idrætsforbund.

Gennem de sidste 10 år har DIF via soldaterprojektet forsøgt at hjælpe psykisk og fysisk skadede veteraner til et bedre liv via idræt, fællesskaber og ikke mindst i miljøer, der er tilpasset de skadede veteraners udfordringer.

Det er tredje gang, at DIF Soldaterprojekt afholder cykelløbet Ride4Rehab (tidligere 2013 og 2018)

Feltet i årets Ride4Rehab består af 58 psykisk og fysisk skadede veteraner. Hovedparten af veteranerne lider af PTSD efter udsendelse i konfliktprægede områder.

Veteranerne indkvarteres efter hver etape hovedsageligt på lokale kaserner.

Læs mere om DIF Soldaterprojekt

Læs mere om Ride4rehab