Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Presseinvitation: Prisoverrækkelse Årets Landsby 2021

Landsbyen Stjær syd for Galten i Skanderborg Kommune er Årets Landsby 2021. Det skal fejres lørdag d. 2. oktober, hvor bedømmelseskomitéen atter skal besøge landsbyen – denne gang for at overrække prisen for Årets Landsby 2021.

Jazzband, taler og trylleri. Der er mange forskellige ting på programmet, når landsbyen Stjær lørdag d. 2. oktober får det endelige bevis på, at de er Årets Landsby 2021. Derfor inviteres pressen med til fest og fejring af landsbyen, der er gået langt i den grønne omstilling.

Kl. 12 – 13: Tryllekunst og lirekassemand

Kl. 13:10 begynder det ceremonielle program ved velkomsttale v. Carsten Marvig og derefter følger Stjærsangen og Karsten Holm musik.

Herefter er talerrækken:

• Tale v. formanden for bedømmelseskomitéen, Carsten Hansen.
  • Overrækkelse af pris og tale v. Michael Demsitz, Forenet Kredit
  • Overrækkelse af Årets Landsby 2021 – stenen v. Steen Kjær på vegne af Landsforeningen Landsbyer i Danmark
  • Tale ved formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.
  • Tale ved ildsjæl og afsender af ansøgning til Årets Landsby, Helene Simoni Thorup.
  • Fra ca. kl. 14 er der kaffebord og jazz.

Pressen bedes tilmelde sig via kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, Cecilie Davidsen Høj på cdh@landdistrikterne.dk eller tlf. 5385 0124.

Om årets tema og vinderlandsbyen

I år ledte dommerkomitéen efter Den nytænkende landsby, der kunne vise vejen for udvikling i landsbyer landet over. I finalen var Stjær i Skanderborg Kommune, Skovsgård i Jammerbugt Kommune og klyngesamarbejdet på halvøen Broagerland i Sønderborg Kommune, der undervejs imponerede dommerkomitéen med hver deres udviklingsproces i en tid, hvor coronakrisen risikerede at sætte en stopper for landsbyudviklingen.

Stjær gjorde sig bemærket overfor dommerne i form af særligt deres grønne handleplaner, som, dommerne vurderer, har stor kopiérbarhed. Derudover faldt dommerne for borgernes store initiativrigdom, som ikke lod sig skæmme af coronanedlukning, men derudover har udfoldet sig på kreativ vis.

Vil du læse mere om Stjær og de tiltag, der sikrede landsbyen titlen som Årets Landsby 2021, kan du gøre det her.

Fakta: Årets Landsby

Årets Landsby er en historisk pris, som blev oprettet i 1995 af Landsforeningen Landsbyerne i Danmark. I år uddeles den for 25. gang. Prisen uddeles af Landdistrikternes Fællesråd og Landsforeningen Landsbyerne i Danmark i samarbejde med Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit.

Hvert år uddeles prisen Årets Landsby inden for et selvstændigt tema. I år hædrer prisen ’Den nytænkende landsby’, som har formået at omsætte coronakrisen til positive muligheder for sine indbyggere.

Sidste års tema var “ Hvordan kommer landsbyernes fællesskaber gennem en krise?”, og vinderen var landsbyen Haastrup på Sydfyn. Tidligere modtagere af Årets Landsby er: Torup, Vallekilde, Hvilsom, Skovlund, Tise, Jordrup, Billum, Svindinge, Samsø, Bårse, Filskov, Klejtrup, Korinth, Ballum, Gjøl, Vejrup, Janderup, Horslunde, Bagenkop, Vrads, Vestervig, Trekroner og øen Fejø.

Eva Østergaard, kommunikations- og presseansvarlig i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk

Cecilie Davidsen Høj, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53850124, mail: cdh@landdistrikterne.dk

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.