Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Presseinvitation: Prisoverrækkelse Årets Landsby 2020

Landsbyen Haastrup i Faaborg-Midtfyn Kommune er Årets Landsby 2020. Lørdag den 26. september tager bedømmelseskomitéen til den sydfynske landsby for at overrække prisen.

Pressen inviteres til at deltage, når bedømmelseskomitéen for Årets Landsby, som består af repræsentanter fra Landdistrikternes Fællesråd, Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit, lørdag den 26. september tager til landsbyen Haastrup for at overrække landsbyen prisen Årets Landsby 2020.

Landsbyen har udmærket sig i særlig grad under temaet: Hvordan kommer landsbyernes fællesskaber gennem en krise? Dette år har prisen nemlig stået i coronakrisens tegn.

Prisen Årets Landsby uddeles af Landdistrikternes Fællesråd og Landsforeningen Landsbyerne i Danmark i samarbejde med Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit.

Af hensyn til de nuværende covid-19 restriktioner bedes pressen tilmelde sig via kommunikations- og presseansvarlig Eva Østergaard på 53850136 eller eoe@landdistrikterne.dk.

Læs mere om Haastrup her.

Program for prisoverrækkelsen Årets Landsby 2020:

Kl. 12.00: Ankomst til Haastrup forsamlingshus, Bygaden 12, Haastrup, 5600 Faaborg. Velkomst ved talsmand for Haastrup udviklingsråd, Mikael Christensen.

Kl. 12.15: Der vil blive serveret en let anretning af husets værtinde.

Kl. 12.45: prisoverrækkelse med følgende talerække:

• Carsten Hansen, formand for bedømmelseskomiteen.
  • Michael Demsitz, næstformand i Forenet Kredit.
  • Steen Kjær Jensen, formand for Landsforeningen for Landsbyerne i Danmark.
  • Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.
  • Hans Stavnsager, borgmester i Faaborg-Midtfyn kommune.

13.45-14.15: Kaffe og kage.

Grundet den aktuelle situation med covid-19, deltager kun få repræsentanter fra Haastrup. Arrangementet vil blive afholdt med alle relevante forbehold og rette værnemidler.

Fakta Årets Landsby

Prisen til Årets Landsby uddeles af Landdistrikternes Fællesråd og Landsforeningen Landsbyerne i Danmark i samarbejde med Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit. I år uddeles prisen for 24. gang.

I finalen til Årets Landsby 2020 var Haastrup i Faaborg-Midtfyn Kommune, Bjergsted i Kalundborg Kommune og Borris i Ringkøbing-Skjern Kommune. Hvert år uddeles prisen Årets Landsby inden for et selvstændigt tema. Årets tema er: Hvordan kommer landsbyernes fællesskaber gennem en krise? Kriterierne for at ansøge er, at den indstillede landsby har under 1.200 indbyggere.

Bedømmelseskomitéen finder frem til vinderen af Årets Landsby og består af: Carsten Hansen, tidligere minister for by, bolig og landdistrikter, Michael Demsitz, næstformand i Forenet Kredit, Gunnar Landtved, medlem af Landdistrikternes Fællesråds bestyrelse, Lone Kastberg, medlem af Landdistrikternes Fællesråds bestyrelse, Steen Kjær Jensen, formand for Landsforeningen Landsbyerne i Danmark samt Knud Erik Elmann Jensen, bestyrelsesmedlem i Landsforeningen Landsbyerne i Danmark.

Eva Østergaard, kommunikations- og presseansvarlig i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk