Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Presseinvitation: Partiledere og ministre i debat om et land i balance

Balancen mellem land og by er igen kommet på dagsordenen i en tid, hvor landsbyskoler lukker, busruter nedlægges og erhvervslivet i landdistrikterne er presset. Vær med, når partiledere og andre beslutningstagere diskuterer et land i balance fredag den 12. maj i Skive.

Skivemødet danner rammen, når Landdistrikternes Fællesråd samler både ministre, partiledere, borgmestre og landdistriktsaktører til årsmøde i Landdistrikternes Fællesråd fredag den 12. maj.

Dagen byder blandt andet på forskellige debatter, der har et land i bedre balance som omdrejningspunkt. Pressen inviteres til at deltage, når debatterne løber af stablen.

Programmet er som følger:

Kl. 9.30-12.00 Generalforsamling i Landdistrikternes Fællesråd

Kl. 12.15-14.00 Partilederdebat

v. Troels Lund Poulsen (V), Pernille Vermund (NB), Martin Lidegaard (RV), Mai Villadsen (EL), Alex Vanopslagh (LA), Søren Pape Poulsen (KF), Inger Støjberg (DD)

Kl. 14.15-15.00 Debat om fremtidens energiløsninger

v. Steffen Damsgaard (formand for Landdistrikternes Fællesråd), Bertel Maigaard (direktør i Biocirc Biogas), Christopher Donald Sorensen (Greenlab), Søren Hermansen (Energiakademiet) og Anne Paulin (S).

Kl. 16.30-17.15 Politisk topmøde om udviklingen i landdistrikterne

v. Steffen Damsgaard (formand for Landdistrikternes Fællesråd), Louise Schack Elholm (minister for landdistrikter), Inger Støjberg (partileder Danmarksdemokraterne), Signe Munk (politisk ordfører SF) og Bent Graversen (formand for Regional Udvikling i Region Midtjylland).

Tilmelding kan ske via public affairs ansvarlig Signe Lauge Bach på 5385 0127 eller sba@landdistrikterne.dk eller projektleder på Skivemødet Michael Eiskjær på 2092 3020 eller info@skivemoedet.dk. Eventuelle interviewaftaler kan ske ad samme vej.

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.