Presseinvitation: National trafikpris til Trekantområdet

TAULOV: Onsdag den 26. juni kommer Taulov på danmarkskortet, når foreningen Taulov BMX modtager den nationale trafikpris fra GF Forsikrings fond. Den lokale forening modtager prisen for sit store engagement i arbejdet for at gøre de alleryngste trafikanter mere sikre i trafikken. Målet er at udbrede en såkaldt pumptrackbane til endnu flere dele af landet.
NYE CYKLISTER GODT PÅ VEJ: Projektets omdrejningspunkt er denne pumptrackbane, hvor de yngste på en tryg og motiverende måde får styrket motorikken. (Foto: Taulov BMX)

"Tryghed og kompetence på to hjul giver trafikparate børn". Det er navnet på projektet, som onsdag modtager GF Fondens nationale trafikpris. Det er initiativtager Palle Dyhre fra Taulov BMX, der tager imod, når GF Trafikpris overrækkes onsdag den 26. juni klokken 13.00.

Projektets omdrejningspunkt er en bane med små pukler/bakker, som gør at man kan "pumpe sig" igennem banen ved at bevæge arme og ben. Denne pumptrackbane har i en periode været en del af hverdagen i Børnehaven Spiren - og erfaringerne er gode.

Susie Fisker, der er pædagog og motorikansvarlig i Børnehaven Spiren, siger blandt andet:
- Projektet har betydet, at flere at børnene har taget springet fra løbehjul til cykel.
Pumptracken har givet dem større selvtillid og mod på at udfordre sig selv motorisk.

Prisoverrækkelsen foregår i Børnehaven Spiren, Jacob Hansens Vej 5 A, 7000 Fredericia, hvor pressen er velkommen til at deltage. Børnene vil køre på pumptracken både før og efter prisoverrækkelsen.

Program:
- Velkomst ved Børnehuset Spiren
- Trafikkomiteens tale ved overlæge Lars Binderup Larsen, overlæge fra Ulykkes Analyse Gruppen på Odense Universitetshospital og formand for GF Fondens trafikpriskomite.
- Lars Binderup Larsen overrækker GF Trafikpris til foreningen Taulov BMX/Palle Dyhre.
- Palle Dyhre takker for prisen og fortæller mere om foreningens arbejde.
- Børn og voksne råber hurra og får en sund snack.

Efter prisoverrækkelsen vil der være mulighed for at interviewe både børn og voksne om effekterne af projektet.

Ud over hæderen modtager Taulov BMX 32.000 kr. til projektet.

Hjælp til selvhjælp over hele Danmark
GF Trafikpris gives til initiativer, der fremmer trafiksikkerheden i Danmark ved at anvise konkrete lokale løsninger, der kan udbredes til andre dele af landet. Prismodtagerne vælges af en trafikfaglig komite, hvor Lars Binderup Larsen, der også er medlem af Haverikommissionen for Vejtrafikulykker, er formand.

Kommunikationskonsulent Rasmus Gade, GF Fonden, gade@gfforsikring.dk, tlf. 25572020
Prismodtager Palle Dyhre, Taulov BMX, pdyhre@gmail.com, tlf. 7178 7592

Som en service til de medier, der ikke har mulighed for at deltage, sender GF Fonden torsdag den 27. juni en reportage med fotos fra arrangementet.

Læs mere om GF Fondens arbejde for trafiksikkerheden på www.gffonden.dk