Landdistrikternes FællesrådLanddistrikternes FællesrådLanddistrikternes Fællesråd

Presseinvitation: Konference om fremtidens øer

Temaer som grøn omstilling, bæredygtig ø-turisme, nye ø-erhverv, foreningsildsjæle og crowdfunding er på programmet, når konferencen om fremtidens øer løber af stablen fredag og lørdag på Samsø Energiakademi.

Hvem er øernes nye tilflyttere? Hvordan ser øernes nye erhverv ud? Og hvilken grøn fremtid ligger der på de danske øer? Sådan lyder et udsnit af de temaer, der sættes på dagsordenen, når partnerskabet bag Årets Ø bestående af Forenet Kredit, Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer inviterer til en konference i øernes tegn den 8. – 9. oktober 2021.

Pressen inviteres til at deltage i konferencen, der løber af stablen på Samsø Energiakademi. Repræsentanter fra pressen bedes tilmelde sig hos Cecilie Davidsen Høj, kommunikations- og pressekonsulent hos Landdistrikternes Fællesråd, på tlf: 53850124 eller cdh@landdistrikterne.dk.

Programmet er som følger:

Fredag den 8. oktober 2021

14.00: Konferencestart
Borgmester Marcel Meier byder velkommen til Samsø, velkomst ved Mette Ravn, formand for komiteen for Årets Ø, præsentation af tema for Årets Ø 2022

14:15: Øernes nye tilflyttere – Hvem er de? Oplæg ved nye øboere fra Samsø og Avernakø og Strynø

-Tina og Benjamin driver en webshop med brandet ØBO fra deres hjem på Samsø, sideløbende med deres bureauvirksomhed indenfor kommunikation, design og rådgivning.
-Laura og Emil på Avernakø er i gang med at iværksætte en kursusvirksomhed indenfor friluftsliv og aktiv turisme.
-Ann-Britt og Mikkel bor på Strynø, hvorfra de pendler til arbejde i Odense

15.00: Øernes grønne vej. Eksempler på grønne initiativer
Oplæg ved Søren Hermansen, direktør for Samsø Energiakademi

15.55: Optakt til workshop del ved Dorthe Winther, formand for Sammenslutningen af Danske Småøer

16.00: Pause, kaffe, te og kage

16.30: Workshops – første del

Ca. 17.45: Pause

19.00: Middag

20.00: Netværk

*******

Lørdag den 9. oktober 2021

9.00: Morgensamling ved Dorthe Winther

9.15: Workshops – anden del

10.30: Pause med snacks

11.00: Workshops – tredje del

12.15: Opsamling på workshops ved de enkelte facilitatorer

12.45: Afslutning med opsamling på konferencen

13.00: Konferencen er slut

13.30-15:30: Mulighed for at deltage i tur til energianlæg på Samsø

v. Søren Hermansen (til fods/på cykel fra energiakademiet)
NB! Kræver separat tilmelding

Læs mere om de tre workshops her.

Fakta om partnerskabet bag Årets Ø

Årets Ø er et partnerskab mellem Forenet Kredit, Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen af Danske Småøer. Formålet med Årets Ø er at fejre lokalsamfundene, støtte udviklingen og øge kendskabet til øerne i Danmark.

Cecilie Davidsen Høj, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53850124, mail: cdh@landdistrikterne.dk