Presseinvitation: International (virtuel) konference sætter fokus på digitalisering i den grønne omstilling

Mens den grønne omstilling buldrer afsted, er der travlt hos forskerne og eksperterne – for hvordan gennemfører Danmark den grønne omstilling bedst - med den nyeste forskning og de smarteste løsninger? Det er omdrejningspunktet på konferencen ”Green Digitalization 2020”, der er arrangeret af partnerne bag tre af Danmarks store, grønne forskningsprojekter. Journalister er velkomne med på en lytter.

En af de store benspænd i den grønne omstilling er: Hvordan skal vi lagre overskydende strøm fra vindmøller? Det er et af de emner, der bliver behandlet på online-konferencen "Green Digitalization"

Det er omdrejningspunktet på konferencen ”Green Digitalization 2020”, der er arrangeret af partnerne bag tre af Danmarks store, grønne forskningsprojekter:

Projektet DiCyPS – Center for Data-Intensive Cyber-Physical Systems – der er etableret på Aalborg Universitet, DTU-projektet Cities – Centre for IT-Intelligent Energy Systems - og Flexible Energy Denmark, et fire-årigt forskningsprojekt med deltagelse af både erhvervsliv og universiteter.

Alle tre projekter er flerårige forskningsprojekter støttet af Innovationsfonden, med fokus på at koble data mellem de eksisterende energisystemer

”Det er jo en fantastisk opgave, vi som samfund har stillet os selv med at omstille hele samfundet – og samtidig også voldsomt kompleks. En konference på internationalt niveau som Green Digitalization sikrer, at vi får input fra de klogeste hjerner på området, og får viden, som vi kan tage med hjem og arbejde videre med,” siger Heidi Hyre-Fenneberg, der er projektleder i Flexible Energy Denmark (FED).

Konferencen bliver afviklet både fysisk i Kolding hos EWII Koncernen, der er ledende partner og største bidragsyder til FED-projektet – og også digitalt med adgang for alle.

Talerne på konferencen tæller blandt andre Brian Vad Matthiesen, professor ved Aalborg Universitet, Henrik Madsen, professor i matematisk statistik ved Danmarks Tekniske Universitet, Kim Behnke, vicedirektør i Dansk Fjernvarme, Anders Stouge, viceadministrerende direktør i Dansk Energi samt en række andre danske og internationale gæster.

Det vil være muligt at stille spørgsmål til alle oplægsholdere.

”For os er det årets begivenhed, og i år er det særligt vigtigt, fordi der er så meget fokus på netop vores område. Vi glæder os meget til at diskutere Danmarks fremtid fra et forskningsmæssigt perspektiv,” siger Heidi Hyre-Fenneberg.

Projektleder Heidi Hyre-Fenneberg, på telefon 2099 16 69 eller hehy@ewii.com

Kandidat-speciale kan hjælpe el-nettet28.10.2020 10:45:43 CETPressemeddelelse

I de kommende år stiger danskernes el-forbrug takket være flere elektroniske devices, el-biler og varmepumper. Og det giver problemer for el-nettet, der risikerer at blive overbelastet. Men det problem kan løses - nu har to kandidatstuderende udviklet en model, der kan forudsige, hvilken belastning der vil komme på el-nettet i forskellige scenarier - en nyskabelse så opsigtsvækkende, at den netop er blevet præsenteret på den prestigefyldte, amerikanske forskningskongres, Modelica US 2020.

Center Denmark flytter sammen med SDU og DTU16.9.2020 09:04:00 CESTPressemeddelelse

Center Danmark, der er et nationalt samlingspunkt for grøn forskning, har fået nye lokaler. Og nye samboer at dele dem med: For kort tid siden flyttede centrets ansatte sammen med klyngeorganisationen Energy Cluster Denmark, og nu kommer der flere beboere på adressen. Både Syddansk Universitet og Danmarks Tekniske Universitet slutter sig til det grønne forskningsfællesskab, der fysisk ligger i Port House i Fredericia. En af de nye tilflyttere er professor og centerleder for SDU Center for Energy Informatics og for Mærsk McKinney Møller Instituttet på SDU, Bo Nørregaard Jørgensen: ”Det er helt unikt, at vi har sådan en konstellation, hvor vi universiteter sidder sammen med de virksomheder, der skal bidrage til den grønne omstilling. Vi har ikke noget tilsvarende i dag,” lyder det fra Bo Nørregaard Jørgensen. ”Normalt vil det være sådan, at man får en invitation til et fagligt event, og så er det på den måde, man møder nye samarbejdspartnere og aftaler det videre forløb. Men her har man

EWII overtager virksomheden Fyr Fyret15.9.2020 14:52:00 CESTPressemeddelelse

Fyr Fyret – en virksomhed, der sælger varmepumper på abonnement til private forbrugere – får nye ejere: EWII Koncernen har dags dato overtaget ejerskabet fra sourcing- og servicekoncernen Solar. For EWII handler opkøbet om at styrke den grønne fremtid, Danmark kigger ind i: ”Vi tror på, at vejen frem for Danmark er varmepumper, både til erhvervsdrivende og til private forbrugere. Varmepumper er bæredygtige og klima-venlige, og sådan mener vi også, at fremtidens forretning skal være,” siger Lars Bonderup Bjørn, der er administrerende direktør i EWII Koncernen. Med Fyr Fyret i porteføljen har EWII i dag markedets stærkeste tilbud til privatkunderne. Og det er ikke tilfældigt, lyder det fra direktøren. ”Vi har de senere år fokuseret meget af vores forretning på varmepumper, og på området omkring grønne alternativer til de mange olie- og gasfyr, der står rundt omkring i de danske hjem og i mange virksomheder,” siger han og uddyber: ”Vi skal have alt gas udfaset, og det betyder jo, at fyren