PRESSEINVITATION Idrætten og erhvervslivet spiller sammen i nyt tech-samarbejde

Mandag den 2. december 2019 løfter Dansk Industri, Industriens Fond og Dansk Design Center sløret for et nyt nationalt vækstcenter for idrætsinnovation, der skal sætte skub i udviklingen af dansk sportsteknologi.

Moderne teknologi har de seneste år vundet indpas i sportsverdenen, der har ændret måden vi forbruger, oplever og dyrker sport på. Fremtidens teknologiske gennembrud er under udvikling, og der eksisterer et stort potentiale for danske virksomheder i den internationale sportsindustri.

I 2020 anslås det globale marked at have en værdi på mere end 100 mio. dollar. I dag er der ca. 6.000 start-up virksomheder, der udvikler sportsteknologi på verdensplan, hvoraf ca. 1.500 ligger i Europa. Efterspørgslen findes blandt andet inden for e-sport samt hos topatleter, sportsstadioner og ved store sportsevent som EM i fodbold i 2020 og Tour de France, der i 2021 starter på dansk asfalt.

H.K.H Kronprinsen deltager i lanceringen af SportsTech Denmark, hvor H.K.H vil møde ca. 25 virksomheder, der skal være med til at sikre Danmark en plads i sportsindustriens superliga. Der er over 100 tilmeldte til lanceringen fra forskellige sektorer.

Ud over Kronprinsen vil erhvervsminister Simon Kollerup deltage sammen med DI’s direktør Thomas Bustrup, Niels Nygaard, der er formand for Dansk Idrætsforbunds formand, og administrerende direktør i Industriens Fond, Thomas Hoffman-Bang.

Pressen er inviteret til at dække hele lanceringen af det nye tværsektorielle samarbejde, der vil give et unikt indblik i de nyeste trends inden for sportsteknologi, samt hvordan idrætten og erhvervslivet sammen vil sætte Danmark på verdenskortet som dem førende nation inden for sportsteknologi.

Det fulde program findes her

Tid og sted:

Den 2. december 2019 kl. 14:00-17:30. Pressen mødes 13:30.

Industriens Hus, H.C. Andersens Boulevard 18, 1787 København

For tilmelding og yderligere information kontakt DI’s presserådgiver Ditte Rieland Hansen på tlf.: +45 2246 7822, e-mail: dirh@di.dk.

DI: Permanent forskningsfradrag kan bevare dansk førerposition i life science18.9.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Regeringen har indført et forskningsfradrag på 130 procent i 2020 og 2021 for at bevare erhvervslivets investeringer i nye og forbedrede produkter under corona-krisen. DI og de mange life science-virksomheder mener, at forskningsfradraget bør indføres permanent for at sikre fortsat vækst og bevare Danmarks førende stilling på verdensmarkedet. Permanent forskningsfradrag på 130 procent er en af de forslag, som i dag vil blive diskuteret på Sundhedsindustriens Dag, hvor life science-industrien mødes kl. 12.00 med politikere og organisationer for at diskutere branchens og det danske sundhedsvæsens fremtid.

Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu15.9.2020 17:18:22 CESTPressemeddelelse

Efter fire uger med intense maraton-brainstorms er otte eksport genstartsteams klar med 96 anbefalinger til, hvordan vi får gang i dansk eksport i skyggen af coronakrisen. Anbefalingerne fra erhvervslivet kan iværksættes her og nu, og det er nødvendigt, hvis vi skal kunne holde hånden under tusindvis af virksomheder og arbejdspladser, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.