Presseinvitation: H.K.H. Kronprinsen ser på fremtidens vandløsninger

Danske virksomheder er blandt de førende i verden inden for vandteknologi. Virksomhederne leverer alt fra rør til pumper og måleinstrumenter, der skaffer rent vand til mennesker over alt i verden

Virksomhederne inden for vandsektoren eksporterer for over 20 milliarder kroner om året, beskæftiger omkring 30.000 mennesker og står for 1,4 procent af det danske bruttonationalprodukt.

Men der er meget mere at hente i fremtiden. Mange steder i verden er der pres på vandressourcerne. Andre steder er der oversvømmelser. Danske virksomheder er verdensførende inden for klimaeffektive vandløsninger. Virksomhederne kan både levere teknologi og rådgivning, som kan sikre rent vand med mindst muligt spild fra brønd til forbruger og teknologi til at håndtere de stigende mængder regnvand.

For at styrke branchen har Dansk Industri oprettet brancheorganisationen DI Vand. Organisationen står bag planerne om et nationalt center, der skal levere fremtidens vandløsninger. Centret, der vil blive placeret i Østjylland, skal opsamle viden, forske og investere i vandteknologi.

De overordnede visioner for centret vil blive præsenteret onsdag den 19. august 2020. Her vilH.K.H. Kronprinsen besøge virksomhederne Kamstrup og Aarhus Vand og efterfølgende deltage i en reception med repræsentanter fra branchen.

Deltagere i arrangementet er desuden miljøminister Lea Wermelin, borgmester i Aarhus Kommune og formand for Kommunernes Landsforening Jacob Bundsgaard, borgmester i Skanderborg Kommune Frands Fischer og repræsentanter for den danske vandsektor.

Program for pressen:

Pressen er inviteret til at deltage i dele af virksomhedsbesøgene og den efterfølgende reception.

9.30 til 10.15: Besøg hos Kamstrup, Industrivej 51, Stilling, 8660 Skanderborg

11.00 til 12.00: Besøg hos Aarhus Vand, Marselisborg Renseanlæg, Sumatravej 4, 8000 Aarhus

12:15 -12.30: Reception på Varna Palæet, Ørneredevej 3, 8000 Århus C.

Under receptionen har pressen kun adgang det første kvarter, hvor DI’s medlemsdirektør Lars Frelle-Petersen, miljøminister Lea Wermelin, borgmester i Aarhus Kommune og formand for Kommunernes Landsforening Jacob Bundsgaard vil holde korte oplæg.

Akkreditering:

Journalister og fotografer er inviteret til at deltage i dele af de to virksomhedsbesøg og under talerne ved receptionen.

Der er kun adgang, hvis man er akkrediteret på forhånd. Tilmelding skal ske senest tirsdag den 18. august klokken 12 til presserådgiver i DI Claus Kaae-Nielsen på clkn@di.dk eller 2332 6829

Ved tilmelding skal man angive, om man planlægger at deltage i besøget hos Kamstrup, Aarhus Vand, i receptionen på Varna Palæet eller alle tre steder. Man skal selv sørge for at være til stede ved de forskellige besøg, inden programmet starter.

På grund af sundhedsmyndighedernes anbefalinger om afstand, vil der være begrænset plads.

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.