Presseinvitation: Grøn omstilling er en stor mulighed for SMV

Rygraden i dansk erhvervsliv er de mange små og mellemstore virksomheder. Derfor spiller de også en hovedrolle i den grønne omstilling i Danmark. DI sætter nu fokus på SMV’ernes rolle, muligheder og udfordringer med Danmarks store ambitioner om et klimaneutralt samfundet.

Pressen inviteres til:

SMV DAGEN 2020 – Der er grønt. Er du klar?

Mandag den 27. januar, kl. 9.30

Comwell Aarhus,

Værkmestergade 2, 8000 Aarhus C

Temaet for dagen er, hvordan særligt de små og mellemstore virksomheder kan bruge den grønne omstilling som afsæt for udvikling og vækst. På scenen sætter erhvervsminister Simon Kollerup, formand for klimapartnerskabet for energitung industri, Managing Director Michael Lundgaard Thomsen, Aalborg Portland, og adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI, gang i diskussionen.

I løbet af dagen vil en række virksomhedsledere fortælle åbent om, hvordan de arbejder med at gribe de nye, grønne muligheder; blandt dem adm. direktør Lau Laursen, Lauren Erhvervsrengøring A/S og CEO Uffe A. Olesen, Body Bike International A/S.

Ingen grøn omstilling uden en handlekraftig ledelse af virksomheden. Professor Mette Neville fra Aarhus Universitet giver sit bud på, hvordan ledelsen skal gribe det an.

Men hvordan skaber vi som samfund de bedst mulige rammer, som gør, at de små og mellemstore virksomheder kan udnytte de nye muligheder? Den debat tager Aarhus’ borgmester og KL’s formand Jacob Bundsgaard og formanden for DI’s SMV-udvalg, CEO & partner Vibeke Svendsen, Envotherm A/S.

Endelig kan en virksomhed, der har taget springet og grebet chancen, se frem til at få en pris – DI’s Initiativpris 2019 - som uddeles af erhvervsminister Simon Kollerup og Vibeke Svendsen.

Læs mere og se hele programmet her

Tilmelding for pressen samt yderligere oplysninger: presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Three-year collective agreement for industry: Focus on security, flexibility and retaining competitive strength9.2.2020 17:34:19 CETPressemeddelelse

After 24 hours of unbroken final negotiations, the Confederation of Danish Industry (DI) and the Central Organisation of Industrial Employees in Denmark (CO-industri) announced on Sunday, 9 February, that they had reached an agreement on a three-year renewal of the collective agreements for industry. According to the Director General of DI, Lars Sandahl Sørensen, the parties have reached a responsible collective agreement focused on security, flexibility and competitive strength. “This conciliation is the result of tough negotiations. We were met with high expectations from the employees. However, we insisted on not compromising the competitive strength of Danish businesses. With today’s agreement, I am confident that we have laid the groundwork for striking this balance,” said Director General of DI, Lars Sandahl Sørensen. The new agreement introduces amendments to the rules on parental leave. The period of leave with full pay is extended from a total of 13 weeks to 16 weeks. Eight of