DI - Dansk IndustriDI - Dansk IndustriDI - Dansk Industri

Presseinvitation fra DI og HCØ2020: Kronprinsen åbner Danmarks fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen

Fredag den 31. januar 2020 lyder det officielle startskud til den landsdækkende fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen, en fejring som vil fylde i det danske samfund i hele 2020.

Da H.C. Ørsted opdagede elektromagnetismen i 1820, var det en naturvidenskabelig verdensbegivenhed. Opdagelsen muliggjorde udviklingen af det moderne samfund, men også i dag spiller elektromagnetismen en central rolle i vores dagligdag, hvor den er overalt omkring os.

Elektromagnetismen er fundamentet, som meget nutidig forskning og teknologi er bygget på. Derfor er elektromagnetismen også essentiel, når virksomheder, forskere og iværksættere skal arbejde med at løse verdens nutidige og fremtidige udfordringer og blandt andet sætte skub i den grønne omstilling.

H.K.H. Kronprinsen deltager i den officielle åbning af HCØ2020 i DI’s hovedsæde, Industriens Hus, på Rådhuspladsen i København. Her vil Kronprinsen ”klippe den elektromagnetiske snor” og efterfølgende få lejlighed til at tale med studerende, studenter-startups og høre om samarbejder mellem virksomheder og forskningsinstitutioner.

Ud over Kronprinsen vil der blandt andet være taler og oplæg fra DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, formand for Rektorkollegiet Anders Overgaard Bjarklev, adm. direktør i Ørsted Henrik Poulsen, ESA astronaut Andreas Mogensen og professor ved Københavns Universitet Anja C. Andersen.

Se hele programmet her

Pressen er inviteret til at dække åbningen af HCØ2020, der vil give et indblik i den landsdækkende fejring af H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetisme, og hvordan elektromagnetismen fortsat har betydning for udviklingen af samfundet.

DER SKAL SØGES OM AKKREDITERING INDEN ONSDAG DEN 29. JANUAR KL. 12.

Tid og sted:

Fredag den 31. januar kl. 13:00-15:00. Pressen mødes kl. 12:30.

Industriens Hus, H.C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V

For tilmelding og yderligere information kontakt:

HCØ2020’s kommunikationskoordinator Mathias Lilholt på tlf.: +45 9351 11 12, e-mail: matlil@dtu.dk eller DI’s presserådgiver Bo Hjuler på tlf.: +45 2328 4912, email: boh@di.dk

Three-year collective agreement for industry: Focus on security, flexibility and retaining competitive strength9.2.2020 17:34:19 CETPressemeddelelse

After 24 hours of unbroken final negotiations, the Confederation of Danish Industry (DI) and the Central Organisation of Industrial Employees in Denmark (CO-industri) announced on Sunday, 9 February, that they had reached an agreement on a three-year renewal of the collective agreements for industry. According to the Director General of DI, Lars Sandahl Sørensen, the parties have reached a responsible collective agreement focused on security, flexibility and competitive strength. “This conciliation is the result of tough negotiations. We were met with high expectations from the employees. However, we insisted on not compromising the competitive strength of Danish businesses. With today’s agreement, I am confident that we have laid the groundwork for striking this balance,” said Director General of DI, Lars Sandahl Sørensen. The new agreement introduces amendments to the rules on parental leave. The period of leave with full pay is extended from a total of 13 weeks to 16 weeks. Eight of

Treårig overenskomst for industrien: Fokus på tryghed, fleksibilitet og fortsat konkurrencekraft9.2.2020 14:01:17 CETPressemeddelelse

Efter et døgns uafbrudte afsluttende forhandlinger er DI og CO-industri søndag den 9. februar blevet enige om en treårig fornyelse af Industriens Overenskomster. Ifølge DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, har parterne indgået en ansvarlig overenskomst med fokus på tryghed, fleksibilitet og konkurrencekraft. - Det her forlig er resultatet af benhårde forhandlinger. Vi er blevet mødt med høje forventninger fra lønmodtagersiden. Omvendt har vi insisteret på, at vi ikke må sætte virksomhedernes konkurrencekraft over styr. Den balance, synes jeg, vi har skabt grundlaget for med aftalen her, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Med den nye aftale ændres reglerne for forældreorlov. Perioden, hvor arbejdsgiveren betaler fuld løn under orlov, udvides fra i alt 13 uger til 16 uger. Heraf øremærkes de otte af ugerne til faderen. - Vi har aftalt en temmelig markant ændring af barselsreglerne, så fædrene fremover får øremærket otte ugers forældrelov med løn – altså tre uger mere en

Forlig om nye overenskomster på industriens område9.2.2020 12:31:53 CETPressemeddelelse

CO-industri og Dansk Industri har søndag indgået aftale om nye overenskomster på industriens område. Aftalen er treårig og rækker frem til 1. marts 2023. Forhandlerne vil præsentere indholdet af de nye overenskomster på et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen søndag den 9. februar kl. 14.00. Til stede på pressemødet vil være de fire topforhandlere: CO-industris formand, Claus Jensen og CO-industris næstformand, Mads Andersen samt DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen og DI’s viceadm. direktør, Kim Graugaard. De to overenskomster, der er omfattet af forhandlingerne mellem CO-industri og DI, er Industriens Overenskomst for faglærte og ikke-faglærte samt Industriens Funktionæroverenskomst for tekniske og administrative funktionærer. Disse overenskomster gælder direkte for cirka 6.000 virksomheder og omfatter cirka 230.000 medarbejdere. Følg os på: