PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation?

DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte.

Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder.

Pressen inviteres til debat og konference:

Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019

Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00

i Industriens Hus, Rådhuspladsen

København V

En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer, som familieejede virksomheder møder i forhold til værdiansættelse og usikre politiske vilkår.

På konferencen deltager en lang række virksomhedsledere, som har gennemført forskellige former for ejerskifte, herunder også generationsskifte. Det gælder bl.a. Ingemann Components, hvor adm. direktør Niels Ingemann Møller fortæller om de udfordringer han oplever som følge af en højere beskatning af generationsskifter i Danmark.

Som optakt taler DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Læs hele programmet her

Yderligere oplysninger fås hos presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet22.2.2020 10:57:31 CETPressemeddelelse

DI og 3F Transport indgår overenskomstaftale for transportområdet Efter at have forhandlet i mere end en måned – og uafbrudt fra torsdag eftermiddag til fredag aften - er 3F Transport og DI nået frem til en aftale om at forny overenskomsterne på transportens område. Dermed er der et gennembrudsforlig på plads på normallønsområdet. Aftalen gælder blandt andet for lastbilchauffører, lagerarbejdere og havnearbejdere og sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. - Vi har arbejdet intensivt for en aftale, som sikrer ro og konkurrencekraft for virksomhederne og medarbejderne inden for transportområdet de næste tre år. Det har ikke været nemt at nå hertil, men det er lykkes at finde en balance, hvor medarbejderne får nogle klare forbedringer, uden at vi sætter virksomhedernes konkurrenceevne over styr, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. Han hæfter sig ved, at aftalen rummer flere mindre – men vigtige – forenklinger og

Invitation til pressemøde: Forlig om nye overenskomster på transportområdet21.2.2020 23:02:37 CETPressemeddelelse

3F Transport og Dansk Industri har fredag aften indgået aftale om nye overenskomster på transportområdet. Aftalen er treårig og rækker frem til 1. marts 2023. Forhandlerne vil præsentere indholdet af de nye overenskomster på et pressemøde i Industriens Hus på Rådhuspladsen lørdag den 22. februar kl. 10.00. Til stede på pressemødet vil være de fem topforhandlere: formand Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen fra 3F Transport samt DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen og DI’s viceadm. direktør, Kim Graugaard. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Følg os på:

DI og 3F Transport har indkaldt forhandlingsudvalg til slutforhandlinger20.2.2020 10:00:00 CETPressemeddelelse

Efter længerevarende, intensive forhandlinger mellem DI og 3F Transport har parterne indkaldt deres forhandlingsudvalg i dag torsdag kl. 14.30 med henblik på at forsøge at opnå gennembrudsforlig på Fællesoverenskomsten, der dækker lagerarbejdere, chauffører og havnearbejdere. Aftalerne mellem DI og 3F Transport sætter rammerne for 40.000 medarbejdere på godt 900 virksomheder på transportområdet, der er medlem af DI. Forhandlingerne foregår i Industriens Hus og vil køre uden bagkant. Der er ikke planlagt doorstep-pressemøde før forhandlingerne. Fra 3F Transport er forhandlerne formand, Jan Villadsen, forhandlingssekretær Flemming Overgaard og forhandlingssekretær Karsten Kristensen. Fra Dansk Industris føres forhandlingerne af adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og viceadm. direktør Kim Graugaard. Følg os på:

Erfaren topchef bliver direktør for digital mærkningsordning20.2.2020 09:00:41 CETPressemeddelelse

Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk er alle parter bag den nye mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse, hvortil Industriens Fond har bevilliget 18 mio. kr. Parterne kan nu løfte sløret for, hvem den nye direktør og drivkraft bag mærket bliver. Mikael Jensen er udnævnt som direktør med virkning fra 1. februar 2020. Mikael er forhenværende adm. direktør for den danske startup virksomhed Momio ApS, som har gjort digital ansvarlighed for børn til deres forretningsgrundlag.