Dansk Akvakultur

Presseinvitation: Folketingspolitiker besøger Billund-virksomhed og grøn pionér

Anni Matthiesen (V) besøger Billund Aquaculture den 1. april 2022 til en snak om moderne fiskeproduktion, grøn omstilling og planloven.

Hvad har fiskeproduktion og grøn omstilling med planloven at gøre? Faktisk meget mere end man lige skulle tro.

Derfor besøger Anni Matthiesen (V) Billund Aquaculture til en snak om grøn omstilling, fiskeproduktion og planloven. Udover at være formand for Folketingets Erhvervsudvalg er Anni Matthiesen fra Krogager ved Grindsted

Regeringen vil gerne have mere fiskeproduktion på land i moderne såkaldte "recirkuleringsanlæg", hvor en stor del af vandet genbruges og renses. Det er en teknologi, hvor Danmark er foregangsland. I Billund finder man en af pionerene på området, Billund Aquaculture, som sælger topmoderne udstyr og anlæg i hele verden.

En ny planlov forhandles lige nu i Folketinget. Det er den lovgivning, der skal sikre en sammenhængende planlægning i Danmark. I denne lovgivning har fiskeproduktion ringere vilkår end anden husdyrproduktion. Det kan undre, da man ifølge De officielle Kostråd skal erstatte kød med blandt andet fisk, for at gøre noget godt for sundhed og klima.

"Fiskeproduktion har svære vilkår i planloven i forhold til anden husdyrproduktion, og det gør det besværligt at modernisere og bygge nyt. På den måde står den nuværende planlov i vejen for grøn omstilling. Det vil vi gerne have lavet om på," udtaler chefkonsulent i brancheforeningen Dansk Akvakultur, Lisbeth Jess Plesner, og fortsætter:

"I Danmark har vi virksomheder, der er pionerer inden for den moderne recirkuleringsteknologi. Billund Aquaculture er et fremragende eksempel. Men der er brug for bedre rammevilkår, så det bliver lettere for danske fiskeproducenter at modernisere og bygge nyt. Det vil også være godt for den grønne omstilling."

Anni Matthiesen besøger Billund Aquaculture fredag den 1. april klokken 10-12.

Kontakter

For yderligere information kontakt presse- og kommunikationschef i Dansk Akvakultur, Josefine Mølbjerg Dueholm: josefine@danskakvakultur.dk, +45 51 30 80 39.

Information om Dansk Akvakultur

Dansk Akvakultur
Agro Food Park 15
8200 Aarhus N

+45 87 40 66 66https://danskakvakultur.dk/

Dansk Akvakulturs medlemmer opdrætter fisk, skaldyr, tang og foder i international topklasse. Samlet set repræsenterer akvakulturen med sine følgeerhverv mere end 1000 danske arbejdspladser og udgør i sig selv en eksportindtægt på 1 mia. kr.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Akvakultur

Flere pressemeddelelser fra Dansk Akvakultur