Presseinvitation: Erhvervslivet vil drøfte uddannelse og udenlandske medarbejdere

Erhvervslivet på Lolland-Falster har heldigvis brug for flere dygtige medarbejdere. Derfor vil virksomhederne nu i dialog med politikerne om en plan for uddannelserne i området og et samarbejde om udenlandsk arbejdskraft.

Pressen inviteres til

DI Lolland-Falsters Erhvervstræf 2019,
Onsdag den 10. april, kl. 15.30,
Milling Hotel Søpark,
Vestergade 29, 4930 Maribo

Mangel på medarbejdere er et stigende problem for virksomhederne i området. En styrkelse af de lokale uddannelser og et samarbejde om at tiltrække udenlandske medarbejdere kan være en del af løsningen.

Det er det for eksempel for virksomheden Dansk Reklame Produktion i Nykøbing. Her arbejder Jorge Lar og hans hustru, som begge er kommet til Falster fra Portugal. På erhvervstræffet fortæller han sammen med virksomhedens indehaver Lance Brædder om arbejdet på virksomheden.

Og succesfulde ansættelser af udenlandske medarbejdere kommer CEO Magdalena Bahrami fra Blue Collar A/S. Hun står i spidsen for et vikarbureau, der rekrutterer udenlandske medarbejdere til danske virksomheder.

Senere er der debat om en plan for uddannelserne på Lolland-Falster. I diskussionen om fremtiden for de lokale uddannelser deltager borgmester John Brædder, Guldborgsund Kommune, borgmester Holger Schou Rasmussen, Lolland Kommune , og repræsentanter for erhvervsliv og uddannelser i området.

DI’s fungerende adm. direktør Kim Graugaard kommer på erhvervstræffet med DI’s bud på, hvad vi kan gøre ved manglen på arbejdskraft.

På erhvervstræffet overrækker DI Lolland-Falster to priser - Praktikpladsprisen 2019 til en virksomhed, der har gjort noget særligt for at uddanne fremtidens faglærte, og Lærlingeprisen 2019 som går til en af områdets dygtige lærlinge.

Se hele programmet for erhvervstræffet her

Yderligere oplysninger og tilmelding for pressen: pressekoordinator Bo Hjuler, tlf.: 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Vinderen af DI Lolland-Falsters Initiativpris 2018: Måske er vi modige!17.10.2018 15:00:00 CESTPressemeddelelse

Raaco i Nykøbing Falster har igennem mange år satset på nye markeder og nye produkter. Virksomheden har viljen til omstilling og det nødvendige mod til at gå nye veje. Det har blandt andet resulteret i, at flyproducenten Airbus nu er blandt kunderne. Onsdag eftermiddag blev det belønnet med DI Lolland-Falsters initiativpris 2018, som i år særligt har fokus på virksomheder med mod.

Erhvervsklima: Lolland-Falster stormer frem3.9.2018 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Guldborgsund Kommune fortsætter sidste års markante fremgang og Lolland Kommune rykker nu også kraftigt frem i DI´s årlige erhvervsklimaundersøgelse, hvor landets kommuner bliver sammenlignet. Guldborgsund kommune rykker 27 pladser frem i Lokalt Erhvervsklima 2018 og ligger nu i den øverste tredjedel som nummer 31. Lolland kommune rykker 25 pladser frem til en plads i midterfeltet til nummer 52. Dermed rykker Lolland-Falster samlet set mest frem af de 19 områder i Danmark, som DI arbejder med. Ny formand for DI Lolland-Falster Kim Frimann roser de to kommuner: - Begge kommuner arbejder seriøst og målrettet med erhvervsservice og erhvervsudvikling bl.a. via Business Lolland-Falster. Derudover rykker de store infrastrukturprojekter nu for alvor, og det smitter også af, tror jeg. Vi har mulighederne for her midt mellem Hamborg og København at skabe et nyt bæredygtigt tyngdepunkt for produktion, som kommer alle til gode. Den chance er vi i gang med at gribe sammen, siger Kim Frimann. Under