PRESSEINVITATION: Er vi på vej mod overvågningskapitalisme - eller digital ansvarlighed?

Hvad gør virksomhedernes brug af data ved vores samfund, og hvordan fremmer vi digital ansvarlighed? Store og superaktuelle spørgsmål som DI og Forskningscenter for Offentlig IT på IT-Universitetet går i dybden med på en ny konference. Her taler en af tidens mest skarpe techkritikere internationalt, nemlig Harvard professor Shoshana Zuboff.

Pressen inviteres til:

Surveillance Capitalism or digital responsibility

Fredag den 27. september 2019, 12:45 – 15:45 i

Industriens Hus, H. C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V

Data er en vigtig ressource i erhvervslivet i dag. Viden om kundernes brug af produkter, ønsker og adfærd er guld værd. Men nogle mener, at det giver incitamenter til at udnytte data på en uhensigtsmæssig måde for borgerne og for samfundet.

Shoshana Zuboff , forfatter til bestsellerbogen ”Surveillance Capitalism” er en af tidens største techkritikere. Derfor lægger DI hus til en vigtig diskussion med forfatteren om, hvad ansvarlig brug af data betyder for borgerne og for virksomhederne.

På konferencen deltager blandt andre også Rikke Hougaard Zeberg, direktør for Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle Petersen, Direktør i DI, og Jens Schmidt, Head of Research Centre for Government IT på ITU.

Skandaler med misbrug af data og uholdbar sikkerhed har illustreret, at der er brug for både etik, transparens og klare retningslinjer i anvendelsen af forbrugeres data.

DI mener, at danske virksomheder skal gå forrest i udviklingen af digital ansvarlighed, da Danmark er blandt de mest digitaliserede lande, og vi kan således være med til at sætte standarden for digital ansvarlighed verden over.

Se programmet og læs mere her.

Yderligere oplysninger og tilmelding for pressen: presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Kommunebesparelser på konsulenter sætter Danmark ned i gear30.5.2020 12:19:52 CESTPressemeddelelse

Der er netop indgået aftaler om økonomien i kommuner og regioner for næste år, og der lægges op til massive besparelser på eksterne konsulenter. Kommunerne skal spare 0,5 mia. kr. allerede næste år og fuldt indfaset 1 mia. kr. i 2025. Og regionerne, som bruger langt færre eksterne eksperter, skal spare et trecifret millionbeløb årligt. DI mener, at offentlig-privat samarbejde og brug af konsulenter er forudsætningen for, at Danmark kan udvikle sig ud af krisen og få den bedste udvikling i det offentlige fremover. - Regeringen har med aftalen for kommuner og regioners økonomi fortsat sine nedskæringer på eksterne konsulenter i det offentlige. Det vil sætte udviklingen af det danske samfund ned i gear ikke at inddrage eksterne rådgivere, der bidrager med ekspertviden, kompetencer og ressourcer i forhold til offentlig udvikling. Det gælder eksempelvis digitalisering, undervisning, grøn omstilling og sundheds- og ældreområdet. Det er en forkert vej at gå, nu hvor Danmark skal udvikle sig u

DI: Forsigtig grænseåbning vil have markante samfundsmæssige konsekvenser29.5.2020 15:00:15 CESTPressemeddelelse

Danmarks adgang til og fra resten af verden har afgørende betydning for danske virksomheder, medarbejdere og hele vores samfundsøkonomi. Eksporten, turismen og luftfarten er stærkt afhængige af vores åbenhed – og de er hårdt ramt af krisen. I det lys er enhver udsigt til åbning godt nyt – men den meget begrænsede åbning, som regeringen nu vil foretage, vil få store konsekvenser for Danmark, vores samfundsøkonomi og vores job. DI opfordrer til, at sker en en yderligere åbning hurtigst muligt for at bringe dansk økonomi på fode igen. - Den meget begrænsede åbning til Tyskland, Norge og Island forekommer overforsigtig. Vi har stor forståelse for vigtigheden af at være agere sundhedsmæssigt forsvarlig, men det er vigtigt at gøre sig klart, at en så forsigtig åbning vil have store konsekvenser for vores samfund, siger Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI. - Vi har ikke indblik i beslutningsgrundlaget – og anerkender fuldt ud, at regeringen og myndighederne skal træffe nogle svære beslu

DI: AUB-aftale skal holde hånden under lærlinge og elever28.5.2020 22:47:16 CESTPressemeddelelse

Efter langvarige forhandlinger er der kl. 20.30 torsdag aften indgået en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter om, hvordan opsparede midler i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) skal udmøntes. Pengene er indbetalt af danske virksomheder, og de skal som en del af finansminister Nicolai Wammens tre økonomiske hovedspor frem mod sommerferien gå til at understøtte danske virksomheder under corona-krisen og virksomhedernes uddannelse af lærlinge og elever. DI er tilfredse med aftalen, som udmønter 6,1 mia. kr., og tilbagefører knap 5 mia. kr. til virksomhederne. - Aftalen er afbalanceret. Den tager hensyn til, at virksomhederne mangler likviditet ved, at der sendes penge tilbage i virksomhederne, siger Kim Graugaard, viceadm. direktør i Dansk Industri (DI). - Virksomhederne har betalt for meget ind til AUB i flere år, så det er tilfredsstillende, at de får penge tilbage netop i en situation, hvor de fleste virksomheder er meget pressede. Samtidig understøtter aftalen, at v

DI: EU er på rette kurs med grøn vej ud af coronakrisen27.5.2020 15:31:02 CESTPressemeddelelse

EU’s vej ud af coronakrisen skal være grøn. Det fremgår af EU-Kommissionens genopretningsplan, der indeholder en grøn genopretningsfond på 5.600 mia. kr., der skal genstarte Europas økonomi. Planen om at fremme vækst og bekæmpe klimaforandringer vil kaste nye og vigtige eksportordrer af sig til danske virksomheder og dermed være et vigtigt bidrag til at få dansk økonomi og arbejdspladser bedst muligt ud af coronakrisen, vurderer DI’s administrerende direktør.

DI: Vi skal sikre klog overgang fra hjælpepakker til grøn genstart27.5.2020 09:56:39 CESTPressemeddelelse

DI er enig med regeringens økonomiske ekspertgruppe i, at de midlertidige hjælpepakker bør udfases – og der i stedet bør være fokus på politiske tiltag, som sætter gang i samfundsøkonomien, investeringer og ny vækst i virksomhederne. Men et brat stop for alle hjælpepakker den 8. juli vil betyde, at de mange investeringer i hjælpepakkerne for at undgå konkurser og jobtab vil være forgæves, advarer DI.