PRESSEINVITATION: Er vi på vej mod overvågningskapitalisme - eller digital ansvarlighed?

Hvad gør virksomhedernes brug af data ved vores samfund, og hvordan fremmer vi digital ansvarlighed? Store og superaktuelle spørgsmål som DI og Forskningscenter for Offentlig IT på IT-Universitetet går i dybden med på en ny konference. Her taler en af tidens mest skarpe techkritikere internationalt, nemlig Harvard professor Shoshana Zuboff.

Pressen inviteres til:

Surveillance Capitalism or digital responsibility

Fredag den 27. september 2019, 12:45 – 15:45 i

Industriens Hus, H. C. Andersens Boulevard 18, 1553 København V

Data er en vigtig ressource i erhvervslivet i dag. Viden om kundernes brug af produkter, ønsker og adfærd er guld værd. Men nogle mener, at det giver incitamenter til at udnytte data på en uhensigtsmæssig måde for borgerne og for samfundet.

Shoshana Zuboff , forfatter til bestsellerbogen ”Surveillance Capitalism” er en af tidens største techkritikere. Derfor lægger DI hus til en vigtig diskussion med forfatteren om, hvad ansvarlig brug af data betyder for borgerne og for virksomhederne.

På konferencen deltager blandt andre også Rikke Hougaard Zeberg, direktør for Digitaliseringsstyrelsen, Lars Frelle Petersen, Direktør i DI, og Jens Schmidt, Head of Research Centre for Government IT på ITU.

Skandaler med misbrug af data og uholdbar sikkerhed har illustreret, at der er brug for både etik, transparens og klare retningslinjer i anvendelsen af forbrugeres data.

DI mener, at danske virksomheder skal gå forrest i udviklingen af digital ansvarlighed, da Danmark er blandt de mest digitaliserede lande, og vi kan således være med til at sætte standarden for digital ansvarlighed verden over.

Se programmet og læs mere her.

Yderligere oplysninger og tilmelding for pressen: presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

PRESSEINVITATION - Hvordan kan danske virksomheder tiltrække internationale talenter?16.10.2019 09:20:43 CESTPresseinvitation

Hver dag udvikler danske virksomheder nye teknologiske løsninger, som bidrager til at skabe en bedre og mere bæredygtig fremtid for os alle. For at sikre at danske virksomheder kan gøre sig gældende i den internationale konkurrence og fortsat udvikle banebrydende grøn teknologi, har vi brug for at kunne tiltrække og fastholde de dygtigste talenter, uanset hvor i verden de kommer fra. Dansk Industri sætter nu spotlight på, hvordan vi bliver bedre til at tiltrække kloge og dygtige hoveder og hænder fra hele verden. Pressen inviteres til Dansk Industris Global Talent Summit 2019, onsdag den 23. oktober 2019, kl. 10 – 16, i Industriens Hus på Rådhuspladsen i København Den globale konkurrence om de dygtige medarbejdere skærpes i disse år, og lande og virksomheder verden over kæmper om at tiltrække de nye generationer af talentfulde unge. Danmark har meget at tilbyde unge internationale talenter, der i høj grad drives af gerne at ville gøre en forskel. Men er vi gode nok til at udnytte vores

PRESSEINVITATION fra DI - Skal det være dyrere når virksomheder skifter hænder?15.10.2019 10:24:12 CESTPresseinvitation

Mere end 20.000 ejerledede og familieejede virksomheder skal over de næste par år skifte hænder. Skal det være dyrere at give stafetten – og dermed arbejdspladserne – videre til næste generation? DI sætter på en konference fokus på den aktuelle politiske debat om generationsskifte og ikke mindst på forslaget fra regeringen om at hæve beskatningen ved generationsskifte. Et panel bestående af skatteminister Morten Bødskov (S), partileder Søren Pape Poulsen (K) og finansordfører Sofie Carsten Nielsen (R) vil i en debat forholde sig til generationsskifteskattens konsekvenser for virksomhedernes udvikling og muligheder. Pressen inviteres til debat og konference: Når virksomheder skifter hænder – DI’s ejerskiftekonference 2019 Mandag den 21. oktober 2019, kl. 10:00 i Industriens Hus, Rådhuspladsen København V En forøgelse af afgiften på generationsskifte vil koste vækst og arbejdspladser. I løbet af dagen bliver der en debat om de skattemæssige rammer for generationsskifte og de udfordringer

Danske virksomheder skaber grøn alliance med verdens største byer10.10.2019 13:10:00 CESTPressemeddelelse

Torsdag den 10. oktober 2019 er DI vært for C40 Cities and Business Forum, der er årets største internationale begivenhed i København. Mere end 450 virksomheder, civilorganisationer og borgmestre fra verdens storbyer mødes for at sætte turbo på grøn vækst i hele verden. Det sker blandt andet med klimaalliancen, The City-Business Climate Alliance (CBCA), der lanceres af Torontos borgmester John Tory.