PRESSEINVITATION: DI Topmødet 2019 – vi skaber en grøn fremtid sammen

Med HKH Kronprins Frederik og HKH Kronprinsesse Victoria af Sverige i spidsen holder Dansk Industri sit topmøde 2019 tirsdag den 17. september i DR Koncerthuset.

Foran et publikum på flere end 1000 erhvervsledere og gæster fra ind- og udland taler blandt andre statsminister Mette Frederiksen (S) – for første gang på DI Topmødet som regeringschef. Finansordfører, fhv. erhvervsminister Troels Lund Povelsen (V) kommer med et bud på fremtidens erhvervspolitik fra landets største borgerlige parti.

Vores nye adm. direktør Lars Sandahl Sørensen og formand Lars-Peter Søbye sætter sammen med en række virksomheder, eksperter og politikere fortsat dansk vækst og en kraftigt accelereret grøn omstilling på dagsordenen, og DI præsenterer på dagen en hel stribe konkrete forslag i en helt ny økonomisk plan, der skal sikre arbejdspladser og bæredygtig vækst i Danmark i de næste mange år.

Pressen inviteres til
DI Topmødet 2019 - Made by Denmark – vi skaber en grøn fremtid sammen,
tirsdag den 17. september, kl. 13-18,
DR Koncerthuset,
Ørestads Boulevard 13, 2300 København S.

Topmødets talerække åbnes af tre grønne ildsjæle, heriblandt Nilly Taheri, som ungdomsdelegat for klima og miljø i FN. De vil udfordre konventionerne og tage kampen op for en bæredygtig verden. De debatterer også DI’s nye undersøgelse af millennial-generationens holdning til klimaudfordringerne.

En af spydspidserne i kampen mod global opvarmning er også på programmet. Det er Achim Steiner, som er øverste chef for FN’s største udviklingsorganisation UNDP. Han giver sit bud på, hvordan vi sammen løser klimaudfordringerne.

Fire førende danske erhvervsleder sætter sig i den grønne stol på scenen for at fortælle om erhvervslivets bidrag til et bedre klimaer. Det er adm. direktør Mads Nipper, Grundfos, CEO Jais Valeur, Danish Crown, adm. direktør Henrik Poulsen, Ørsted og Director of Business Development og medejer Camilla Haustrup Hermansen, Plus Pack A/S.

Volvo Groups CEO Martin Lundstedt fortæller om, hvordan bæredygtige løsninger er en mulig vej til vækst for den store svenske virksomhed.

Topmødet sluttes af med HKH Kronprins Frederiks overrækkelse af DI Prisen 2019, som går til en virksomhed, som har gjort en ambitiøs indsats for den grønne omstilling.

Læs mere og se hele programmet for DI Topmødet 2019 her

Akkreditering:

Journalister og fotografer, der ønsker at dække det danske og det svenske kongehus’ deltagelse i topmødet, skal benytte nedenstående link for at blive akkrediteret inden topmødet:

Øvrige medier bedes benytte nedenstående link hurtigst muligt for at blive akkrediteret inden topmødet

Yderligere oplysninger fås hos vicedirektør, pressechef Per Geckler Møller, tlf. (+45) 2949 4434, e-mail pgm@di.dk eller hos pressekoordinator Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Nyt vækstteam skal gøre Danmark til verdens førende healthtech-nation12.9.2019 06:30:00 CESTPressemeddelelse

Danmark skal ride allerforrest på den digitaliseringsbølge, der i disse år ruller ind over sundhedsområdet – til gavn for sundhedsvæsenet, industrien og ikke mindst borgerne. Det mener Dansk Industri, som repræsenterer mange af virksomhederne i den danske life science-industri. - Fremtidens sundhedsvæsen er i høj grad også teknologidrevet. Og hvis den anvendte teknologi skal være dansk, skal vi rykke nu. Vi skal – også i fremtiden – kunne tilbyde danskerne digitale behandlingsløsninger, som er udviklet med udgangspunkt i deres behov, via adgang til stærke sundhedsdata og med et globalt udsyn, så løsningerne også kan komme folk til gavn i resten af verden, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Nye smarte løsninger vil samtidig kunne frigive tid og ressourcer hos sundhedspersonalet til kerneopgaverne – og frem for alt til den menneskelige kontakt, siger DI’s adm. direktør. Derfor foreslår DI, at regeringen nedsætter et vækstteam for healthtech og kunstig intelligens (AI). Hvis

Presseinvitation: Life science driver dansk eksport – i en tid med stormvejr i verdensøkonomien10.9.2019 08:30:00 CESTPresseinvitation

Hver gang Danmark eksporterer for 100 kr., står sundhedsindustrien for 17 af dem. Det vil sige, at mere end hver sjette eksportkrone stammer fra salget af sundhedsindustriens produkter. I en tid hvor international uro præger overskrifterne, er det rigtig godt nyt, fordi netop life science produkter er mindre følsomme over for op- og nedture i økonomien. Det betyder, at de danske life science virksomheder bidrager betragteligt til vores fælles velfærd gennem skatter, job m.m., og at branchen holder hånden under økonomien i svære tider. Men hvilket ansvar følger der med? Og hvordan sikrer vi, at Danmark også fremadrettet – i takt med at sundhedsområdet bliver mere digitalt – forbliver en førende life science nation? Det stiller vi skarpt på til Sundhedsindustriens Dag, hvor DI’s nye adm. direktør Lars Sandahl Sørensen åbner ballet med sine ambitioner for branchen. Pressen inviteres til: Sundhedsindustriens Dag Torsdag den 12. september 2019, kl. 9.00-13.00 Industriens Hus, H.C. Andersens