Presseinvitation: Dansk skepsis overfor ny EU-regulering af bæredygtighed i selskabsledelsen

Er EU-regulering af selskabsledelse den rigtige vej at gå for at sikre en bæredygtig omstilling? I givet fald hvordan? Det er nogle af spørgsmålene, som skal diskuteres af politikere, erhvervsfolk og eksperter på et virtuelt seminar, som CBS Center for Corporate Governance, Bestyrelsesforeningen og Dansk Industri står bag.

Pressen er velkommen til at overvære virtuelt seminar:
EU-regulering og grøn omstilling i selskabsledelsen.
Mandag den 7. december 2020, kl. 9.00 – 11.05.

Der er udsigt til dramatiske ændringer i dansk og europæisk selskabsledelse, hvis EU-politikerne vælger at følge de vidtgående anbefalinger i en omdiskuteret rapport fra EU-Kommissionen om bæredygtighed i selskabsledelse. I rapporten hedder det bl.a., at det skal præciseres i selskabslovgivningen, at selskabernes overordnede formål ikke er værdiskabelse for aktionærerne men at varetage alle interessenters tarv, og at bestyrelserne skal gøres juridisk ansvarlige for at løfte dette ansvar.

I Danmark har anbefalingerne vakt både undren og skepsis – ikke mindst i erhvervslivet. Der er tale om et område, hvor der i forvejen er dansk regulering, som i givet fald vil blive erstattet af EU-lovgivning. Samtidig undrer anbefalingerne, fordi danske virksomheder og investorer allerede er i fuld gang med grøn omstilling.

Hensigten med seminaret er at få en dialog om dette potentielt alvorlige indgreb i selskabsledelsen i erhvervslivet, som også frygter, at det kan blive en hæmsko for den grønne omstilling.

På konferencen er der indlæg og debat med bl.a. kontorchef i EU-Kommissionen Maija Laurila, professor på KU Jesper Lau Hansen, professor på CBS Steen Thomsen, formand for Coloplast A/S og Lundbeck A/S og næstformand i Komitéen for God Selskabsledelse Lars Rasmussen, formand i Grundfos Holding A/S Jens Moberg, adm. direktør i Industriens Pension og formand i Forsikring & Pension Laila Mortensen.

På programmet er også politisk debat med medlemmer af Europa-Parlamentet Karen Melchior (B), Linea Søgaard-Lidell (V), Pernille Weiss (C) og Niels Fuglsang (A).

Se hele programmet for konferencen her

Yderligere oplysninger og tilmelding til konferencen: Presserådgiver Bo Hjuler, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

DI: Ny iværksætterpolitik skal gøre Danmark til et paradis for iværksættere13.1.2021 08:21:14 CETPressemeddelelse

Selv mere end ti år efter finanskrisen er Danmark stadigvæk ikke kommet tilbage på samme niveau af nyetablerede virksomheder. Danmark har alvorligt brug for en ny ambitiøs iværksætterpolitik, som kan sikre, at vi får flere nye og levedygtige virksomheder. Det mener Dansk Industri, som opfordrer regeringen og Folketingets partier til at vedtage en politisk målsætning om at gøre Danmark til et paradis for iværksættere.

DI om nedlukning: Så snart verden åbner, bør coronapas og vacciner til eksportmedarbejdere på plads8.1.2021 17:07:22 CETPressemeddelelse

Den markante skærpelse af rejserestriktionerne, hvor verden går i rød, understreger massivt behovet for, at Danmark inden for kort tid som foreslået af DI er hurtigt klar med vacciner til erhvervsrejsende og et digitalt coronapas, så danske virksomheder er klar til at genvinde eksporten, så snart verden åbner igen. Det siger DI’s adm. direktør, Lars Sandahl Sørensen, i en kommentar til de nye rejsevejledninger. - Hele verden går i rød, og rejsemulighederne også for erhvervsrejsende bliver nu stærkt begrænsede. Det er en markant opstramning, og det kommer til at gøre ondt på mange brancher. Mange eksportvirksomheder er i forvejen hårdt trængte på ordrebøgerne efter 10 måneder med sparsom kontakt til deres kunder. Det er en faretruende situation - ikke bare for virksomhederne, men for hele Danmark, fordi vi som land er så afhængige af eksporten, siger adm. direktør Lars Sandahl Sørensen, DI. - Vi vurderer, at myndighederne og regeringen gør det rigtige med en hård, men kortere nedlukning

Borgernes ret til selvbestemmelse er klemt af nye frikommuneforsøg18.12.2020 16:05:02 CETPressemeddelelse

Et flertal i folketinget har indgået en aftale om frikommuneforsøget på ældreområdet, der følger efter tilsvarende aftaler på skole- og dagtilbudsområdet. Formålet med forsøgene er, at kommunerne i videst muligt omfang får mulighed for at fravige statslige og kommunale regler i bestræbelserne på at finde nye veje i opgaveløsningen. Det er positivt, men desværre har regeringen denne gang givet mulighed for, at borgernes rettigheder om frit valg suspenderes i frikommunerne.