PRESSEINVITATION: Årets Landsby fejres ved officiel kåring

For få uger siden blev den lille ø Fejø i Lolland Kommune udnævnt som Årets Landsby 2018. På lørdag kåres landsbyen officielt.

Pressen inviteres til at dække den officielle kåring af Fejø som Årets Landsby den 25. august 2018.

Det er Landdistrikternes Fællesråd, foreningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit, der har kåret øen som Årets Landsby 2018, bl.a. på grund af det stærke samarbejde, der har skabt øget bosætning og flere arbejdspladser. Læs mere om Fejø og begrundelsen her

På lørdag vil der vil være folkefest på øen med fællesspisning og taler af bl.a. formanden for bedømmelseskomittéen, tidl. minister Carsten Hansen, formand for Forenet Kredit Nina Smith og Lolland Kommunes borgmester Holger Schou Rasmussen (S).

Øen får overrakt et beløb til nye udviklingsinitiativer samt en vinderflise som minde om titlen.

Program lørdag den 25. august 2018

14.30 Gæster begynder at ankomme
15.00 Kaffe og kage i skolegården
15.30 Officiel kåring med taler
16.30 Historier fra Fejø
17.30 Toms Harmoniorkester
18.00 Fællesspisning
21.00 Afslutning

Pressen får mulighed for at stille spørgsmål til øens borgere, bedømmelseskomittéen og borgmesteren.

Pressetilmelding

Pressetilmelding er nødvendig og skal ske til Mette Korsholm, mko@landdistrikterne.dk, 53 85 01 27. Mødetid for pressen er kl. 13.45 ved færgeovergang ved Kragenæs Havn

Kort om Fejø:

Med lukningen af den kommunale skole i 2014 påbegyndte ildsjæle på øen Fejø i Lolland Kommune et omfattende arbejde med at modvirke effekterne af en skolelukning. Resultatet blev den selvejende institution Fejø Børne- og Kulturhus med børnehus, realskole til og med 4. klasse samt otte fastansatte medarbejdere. Huset åbnede dørene i 2015 og lægger i dag lokale til et væld af kulturelle aktiviteter fra musikskole til fællesspisninger. I 2017 fik Fejø 28 nye beboere, og i dag bor der ca. 465 på øen.

Fakta om Årets Landsby:

• Årets Landsby er en historisk pris, som blev oprettet i 1995 af Landsforeningen Landsbyerne i Danmark. I år uddeles den for 22. gang.
  • Prisen uddeles af Landdistrikternes Fællesråd og Landsbyerne i Danmark i samarbejde med Forenet Kredit, foreningen bag Nykredit og Totalkredit.
  • Kriterierne for at ansøge er, at den indstillede landsby har under 2.000 indbyggere, har formuleret en udviklingsplan og er organiseret med et lokalråd eller lignende.
  • Årets tema er ”Den samarbejdende landsby” og bedømmelseskomiteen har derfor haft særlig fokus på landsbyens samarbejdsevner og de konkrete resultater, der er skabt af de lokale ildsjæle.
  • De øvrige finalister, der kæmpede om at blive Årets Landsby 2018, var landsbyen Ryslinge i Faaborg-Midtfyn Kommune og Gludsted i Ikast-Brande Kommune, der begge har skabt en spirende udvikling i deres lokalsamfund.

Mette Korsholm, pressemedarbejder i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail mko@landdistrikterne.dk

Rådhusgade 100
8300 Odder

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.