Preben S. Pedersen ny formand for Dansk Jernbaneforbund

Dansk Jernbaneforbund har i dag på en ekstraordinær kongres i Odense valgt lokomotivfører, Preben S. Pedersen som ny forbundsformand. Lokomotivfører Ebbe L. L. Drögemüller er valgt som ny forbundsnæstformand.
Nyvalgt forbundsformand Preben S. Pedersen. Foto: Simon Bauer

Preben S. Pedersen er uddannet lokomotivinstruktør i DSB. Preben var frem til i dag valgt som forbundsnæstformand for Dansk Jernbaneforbund. Derudover har Preben S. Pedersen været konstitueret som forbundsformand siden marts 2022, hvor daværende forbundsformand Henrik Horup valgte at trække sig. I forbindelse med valget udtaler Preben S. Pedersen:

- Dansk Jernbaneforbund har i snart 125 år kæmpet for gode løn- og arbejdsvilkår ved jernbanen i Danmark. Den kamp er fortsat det helt centrale omdrejningspunkt for Dansk Jernbaneforbunds virke. Jernbanen vil også i fremtiden spille en central rolle i vores moderne samfund – blandt andet som en væsentlig brik i den grønne omstilling. Jeg ser frem til fortsat at give Dansk Jernbaneforbund en fremtrædende og konstruktiv rolle heri. Vi skal følge med tiden og den teknologiske udvikling. Det har altid været vores kendemærke og det vil det også være det i fremtiden.

Som ny forbundsnæstformand valgte den ekstraordinære kongres lokomotivfører Ebbe Drögemüller. Ebbe var frem til i dag lokomotivfører i DSB og næstformand for Lokomotivpersonalet Områdegruppe (LPO) DSB. Den nyvalgte ledelse er tiltrådt fra dags dato.

Nyvalgt forbundsformand Preben S. Pedersen. Foto: Simon Bauer

Information om Dansk Jernbaneforbund