Pragtpræstationer gør 2021 til specielt sportsår

Det har været et sportsår, vi aldrig glemmer. Store sportslige triumfer, krydret med hjerteskærende øjeblikke har gjort 2021 til noget helt særligt. Midt i en verdensomspændende coronapandemi har de danske sportsstjerner samlet danskerne som aldrig før.

Usædvanligt. Historisk. Jubelår. Dansk verdensklasse. Det er næsten svært at finde de rette tillægsord for sportsåret 2021. Danske atleter har gennem hele året leveret den ene pragtpræstation efter den anden - og det endda i skyggen af coronapandemien, som også i 2021 har dikteret vilkårene.

”Det har været et forrygende sportsår, hvor atleterne endnu engang har sat Danmark på verdenskortet. Vi har været meget spændte på, hvor dansk eliteidræt stod på baggrund af en coronapandemi, der har gjort det svært at være topatlet. Igen i år har aflyste konkurrencer og stor usikkerhed om stort set alt været et grundvilkår. Alligevel har atleter og trænere været på et niveau, hvor kun få andre lande kan være med, når vi tager befolkningsstørrelsen i betrækning,” siger Lars Balle Christensen, sportsdirektør i Team Danmark.

Den danske succes er bredt fordelt over mange sportsgrene. Igen i år har dansk cykling markeret sig utrolig stærkt, og har til EM, VM og OL  hentet mange medaljer ligesom landevejsrytterne  har markeret sig med store sejre og flotte podiepladser. Fodbold-EM på hjemmebane i Parken skabte eufori og fællesskabsfølelse langt udover sporten. I badmintonhallen har Viktor Axelsen gået fra den ene sejr til den anden. Og i håndboldhallen har først herrelandsholdet og kvindelandsholdet indrammet året flot med VM-guld til herrerne i januar og VM-bronze til kvinderne i december.

Medaljerus i coronaens skygge

De udskudte OL og PL blev afholdt uden tilskuere og under strenge restriktioner. Alligevel formåede atleter og trænere at præstere på højeste hylde i Tokyo med 11 medaljer til OL og 5 medaljer til PL.

For mange atleter og for sportsinteresserede, så er De Olympiske og Paralympiske Lege højdepunkterne. Det er stedet, hvor man får øjnene op for nye sportsgrene, får nye helte og stedet hvor de mest legendariske scener udfolder sig. Og Legene i Tokyo levede på alle måder op til de forventninger. Hvor mange danskere kendte på forhånd roerne Frederic Vystavel og Joachim Sutton, der helt sensationelt sikrede sig en OL-bronzemedalje? Og hvor mange havde helt styr på reglerne i taekwondo, inden Lisa Kjær Gjessing sikrede sig en velfortjent guldmedalje? Og når man snakker om legendariske scener: så behøver vi bare tænke tilbage til Anne-Marie Rindoms rutchebanetur på vandet, inden guldet var sikret.

”Atleter, trænere og forbund har været under et enormt pres op til de udskudte Lege, og de har sammen med Team Danmark været nødt til at skrotte stort set alle planer. At Danmark stadig vinder så mange medaljer viser, hvor godt og professionelt, der bliver arbejdet i forbundene. Ingen skal tage lyset fra atleterne, men jeg vil gerne fremhæve og hylde landstrænerne og forbundene for deres arbejde under svære vilkår. Det er ganske enkelt verdensklasse, det de har leveret under pandemien,” siger Lars Balle Christensen.

Med håb om flere højdepunkter i fremtiden

Året har været et resultatmæssigt festfyrværkeri. Med en klassisk sportsmetafor, så har det i høj grad været ’stolpe ind’ for dansk elitesport. Og de mange store bedrifter og ikke mindst oplevelser, både for atleterne og alle os, der følger dem tæt, skal gerne bidrage til drømme og inspiration i fremtiden.

Og når man taler om fremtiden, så skal en stor tak lyde til Salling Fondene, der i år har doneret 50 millioner kroner til Team Danmark frem mod Legene i Paris i 2024. En sådan donation har enorm værdi for det fremtidige arbejde med at sikre den danske eliteidræt i en stadig stærkere international konkurrence.

”2021 har endnu engang vist, at eliteidrætten samler Danmark. Vi har oplevet store profiler, som har takket af. Vi har set hundrededele af sekunder betyde forskellen på medaljer. Vi har set tårer – både af glæde og skuffelse. Vi har set dramatiske styrt og fascinerende comebacks. Det virker som om, at hele Danmark har følt med atleterne og bakket dem op – både når Dannebrog er gået til tops, eller når en livslang drøm er bristet. Dét har kolossal betydning for atleterne og vores fællesskabsfølelse i Danmark. Det håber og tror jeg også, vi vil opleve i 2022, som forhåbentlig bliver endnu et stort sportsår for Danmark,” slutter Lars Balle Christensen, sportsdirektør i Team Danmark.

Foto: Lars Møller

Information om Team Danmark