Danmarks Idrætsforbund

Power, perfektion og 100 guldmedaljer

Han sprang ud fra Limfjordsbroen og er nu én af 100 nykårede danmarksmestre i Aalborg - og medaljeregnen fortsætter søndag.
Foto: Lars Møller

Jonas Madsen tager en dyb indånding på toppen af det høje stillads på Limfjordsbroen. Der er 20 meter ned til havets overflade, og hans spring starter med en håndstand. Han sætter af fra kanten og laver to en halv baglæns saltomortale i luften, før han forsvinder ned i dybet.

Et øjeblik efter popper han op igen med armene over hovedet. Både for at vise, at han er okay – men også fordi, springet sad lige i skabet. Og nu kan han kalde sig danmarksmester i såkaldt High Diving for tredje gang.

”Det var ikke det perfekte afsæt på det sidste spring, men det gik, som det skulle i luften, og landingen var også god. Alt i alt er det gået rigtig fint, og jeg er selvfølgelig glad for at vinde titlen igen. Ikke mindst i den her kulisse på havnen i Aalborg med masser af tilskuere,” sagde den fynske vinder, da han var kommet op på havnekajen, og afgørelsen var faldet.

Verdensmester blev danmarksmester
Jonas Madsen blev altså danmarksmester i sin idrætsgren, men han var langt fra den eneste guldvinder i Aalborg denne lørdag. Hele byen summede nemlig af eliteidræt, da der blev dystet i alt fra vægtløftning og Funktionel Fitness til atletik, motorsport, rugby, gymnastik, dans, brydning og rigtig meget andet.

Herunder taekwondo, hvor en verdensmester stillede op. Og Eva Sandersen, der tidligere på året vandt VM i den tekniske disciplin poomsae, levede op til favoritværdigheden og sikrede sig DM-titlen i suveræn stil.

”Det gik supergodt i dag. Jeg fokuserede bare på at nyde det og fyre den af på gulvet. Det er det, jeg godt kan lide,” lyder det fra en glad Eva Sandersen, der også sætter ord på DM-ugen:

”Stemningen her på havnen er sindssygt fed, og det er også virkelig fedt, at der er så mange forskellige sportsgrene. Man møder mange andre udøvere, får lidt andre perspektiver og kan dele erfaringer på tværs af sportsgrenene”.

Idrætsfesten fortsætter søndag
Blandt dagens vindere var også OL-deltagerne Kojo Musa og Mathilde Kramer, der begge var hurtigst i 100-meterløb. I alt blev der uddelt over 100 DM-guldmedaljer lørdag, og medaljeregnen fortsætter.

Søndagens program er nemlig også spækket med DM-finaler, når der blandt andet skal køres linjeløb i landevejscykling, danses, svømmes og spilles bowling og tennis.

Du kan få et overblik over hele søndagens program under DM-ugen på eventets App og hjemmeside.

ALLE RESULTATER
På DM-ugen.dk kan du finde en oversigt over alle medaljetagere i de enkelte idrætsdiscipliner under menupunktet ’resultater’.

OM DM-UGEN
DM-ugen samler en lang række officielle danmarksmesterskaber og afvikles fra den 23.-26. juni. Her kåres over 200 danske mestre i 47 forskellige idrætsgrene.
Bag eventet står Danmarks Idrætsforbund - i tæt samarbejde med de mange specialforbund - og værtsbyen Aalborg, der danner rammen om historiens første version af DM-ugen.

Information om Danmarks Idrætsforbund

Danmarks Idrætsforbund
Idrættens Hus, Brøndby Stadion 20

63 20 61 00https://www.dif.dk

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 9.000 idrætsforeninger og knap 2 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Footer

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Idrætsforbund