Povl Anker går i dok
Som så meget andet var det coronakrisen, som af to omgange ødelagde muligheden for at sende Povl Anker i dok hen over foråret som planlagt. Risikoen for at ruten til Ystad ville blive lukket af myndighederne gjorde, at Povl Anker måtte holdes klar til indsættelse, hvis Bornholm pludselig var helt afhængig af ruten mellem Rønne og Køge.
”Som led i en større energirenovering, som allerede er begyndt med en modernisering af skibets airconditionanlæg, oliebehandlingsanlæg og al belysning ombord, er turen nu kommet til skibets generatorer, motorer og dampkedler”, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Skibet gennemgår i øjeblikket en gennemgribende renovering, og der skal i den forbindelse skæres store huller i vogndækket for at tage de eksisterende motorer ud, og løfte nyt udstyr ned.
Som ”kronen på værket” skal Povl Anker desuden males. Færgen skal bringes tilbage til sit oprindelige udseende, som da den blev leveret i 1978. Udvendigt bliver der tale om, at skibet skal afrenses og males overalt. Det gælder såvel skibssiderne, som master samt bund og top på skibet, og der skiftes en del vinduer. Der bliver i den forbindelse også tale om en del stålarbejde.
Det betyder alt i alt en hel måned i dok på et kritisk tidspunkt for Bornholmerne og Bornholmslinjen.
”Der er ikke nogen vej uden om dokken, og trods intens eftersøgning har det ikke været muligt at finde og chartre en anden erstatningsfærge, som erstatning for Povl Anker. I tilfælde af dårligt vejr og aflysninger af sejladsen med Express 1 må vi derfor planlægge med Hammershus”, siger Carsten Jensen.
Povl Anker er i dok på Ørskov Værft i Frederikshavn fra den 14. september til den 20. oktober.
Kontakter
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder
Information om Molslinjen A/S
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt.
Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.
I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg og Rønne.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1000 medarbejdere.
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Högsta på 25 år: Gående resenärer på Öresundslinjen i augusti2.9.2025 10:29:47 CEST | Pressemeddelelse
Landgångarna på Öresundslinjens färjor har blivit flitigt använda i augusti. Antalet gående resenärer har inte varit så högt på över 25 år. 372 497 resenärer reste till fots – en nivå som senast noterades i augusti 1999, alltså innan öppningen av Öresundsbron.
Højeste i 25 år: Passagerer brugte fødderne på Øresundslinjen i august2.9.2025 10:29:47 CEST | Pressemeddelelse
Der er blevet slidt godt og grundigt på landgangen på Øresundslinjens færger i august. Antallet af gående passagerer har ikke været højre i mere end 25 år. 372.497 rejsende tog turen til fods og det er ikke set højere siden august 1999 – altså før åbningen af Øresundsbroen.
Så vilde bliver Molslinjens elektriske mega-katamaraner29.8.2025 09:05:20 CEST | Pressemeddelelse
Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er så småt gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Men værftet har allerede nu et bud på, hvordan de elektriske katamaraner kommer til at se ud – og de bliver vilde og kraftfulde! Bare en enkelt af færgerne har et større batteri end Danmarks lige nu største batteri!
Nyt havnedesign udfordrer færger26.8.2025 18:14:46 CEST | Pressemeddelelse
Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras. Simuleringerne viser, at Hammershus ved bestemte vindretninger ikke længere sikkerhedsmæssigt forsvarligt kan sejle ind og ud af havnen i op til 23 sekundmeter vind – i stedet bør grænsen være 18 sekundmeter, anbefaler rapporten.
Öresundslinjen är bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli13.8.2025 09:31:07 CEST | Pressemeddelelse
Efterfrågan på biljetter med Öresundslinjens färjor har varit extra stor i juli, en viktig resemånad för semesterfirare. Inte sedan sommaren 2022, direkt efter covid-pandemin, har så många rest med Öresundslinjen mellan Helsingborg och Helsingör. I år var det bara ett enda skyfall som hindrade sommartrafiken över sundet från att nå en miljon passagerare.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum