Povl Anker får plads i Ystad Havn

Bornholmslinjen og Ystad Havn er blevet enige om en ombygning af færgeleje 5 i Ystad Havn. Dermed bliver det først i det nye år muligt for den bornholmske erstatningsfærge, Povl Anker at lægge til i hurtigfærgelejet.
Efter ombygningen i Ystad Havn vil Bornholmslinjen og Ystad Havn have større frihed til at sætte erstatningsfærgen, Povl Anker ind, når vejret viser tænder.

En ombygning af hurtigfærgelejet i Ystad Havn vil fra midten af januar 2020 gøre det muligt for Bornholms erstatningsfærge, Povl Anker at lægge til i Ystad. Aftalen mellem Bornholmslinjen og Ystad Havn sikrer, at trafikken med Povl Anker ikke er afhængig af de andre færgelejer i Ystad Havn.

En afklaring af Povl Ankers muligheder i Ystad har stået højt på dagsordenen hos Bornholmslinjen og Ystad Havn siden overtagelsen af færgebetjeningen til Bornholm.

”Når vejret viser tænder, bliver det nu muligt for os at omlægge færgerne, så vi kan lave det bedst mulige trafikprogram. Det giver et væsentligt løft til færgebetjeningen af Bornholm”, siger Bornholmslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

De to polske rederier Polferries og Unity Line sejler dagligt på ruten Ystad-Swinoujscie. Deres færger lå i det eneste andet færgeleje, som Povl Anker i teorien kunne bruge, og det betød, at Povl Anker sjældent kunne anløbe Ystad før efter klokken 14.00, hvor de to færger havde forladt havnen. Derfor koncentrerede Ystad Havn og Bornholmslinjen sig om færgeleje 5 som bedste mulighed.

”Ombygningen af færgelejet giver os friheden til for eksempel at sætte Povl Anker ind som første morgenafgang, hvis det er sådan, vi hjælper flest bornholmere ”, siger Carsten Jensen.

Det praktiske arbejde med ombygningen af færgeleje 5 i Ystad begynder i slutningen af november og forventes afsluttet således, at Povl Anker kan anløbe Ystad Havn fra midten af januar 2020.

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne op mod otte millioner gæster årligt.

Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.

I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Aalborg og Rønne.