Poul Nyrup udnævnt til formand for EuroSkills 2025

Poul Nyrup Rasmussen skal stå i spidsen for arbejdet med at arrangere europamesterskabet for unge faglærte i Danmark i 2025. Den tidligere statsminister er udpeget af Børne- og Undervisningsministeriet til at være bestyrelsesformand for det nyoprettede selskab, der skal stå for begivenheden.

”Jeg glæder mig meget til at komme i gang med arbejdet, og jeg ser frem til at arbejde mig ind i Skills-bevægelsen i Danmark og Europa. Det er et kæmpe event, vi skal afholde i Herning i 2025, og forberedelserne starter allerede nu. Derudover skal vi selvfølgelig bruge europamesterskaberne og alle de andre Skills-aktiviteter til at sætte endnu mere fokus på de gode muligheder en faglært karriere tilbyder de unge”, siger Poul Nyrup Rasmussen

Det vækker stor glæde hos SkillsDenmark, at Poul Nyrup Rasmussen har valgt at sige ja til arbejdet med EuroSkills 2025 og kaster sig ind i kampen for at få flere unge til at vælge en faglært karriere i Danmark.

”Vi er enormt glade for, at en kapacitet som Poul Nyrup nu er med i projektet. Han har en viden, erfaring og pondus, der er uvurderlig for EuroSkills 2025 og Skills-bevægelsen generelt. Poul har også vist sit store engagement i unges udvikling gennem sit arbejde i Det Sociale Netværk og Headspace, og vi glæder os til at arbejde sammen om at samle alle aktører inden for erhvervsuddannelser i Danmark – og til at udvikle det bedste europamesterskab nogensinde i 2025, siger formand for SkillsDenmark, Søren Heisel.

EuroSkills 2025 er det officielle europæiske mesterskab for unge faglærte under 25 år inden for håndværk, industri og service og vil samle op mod 700 unge talenter fra mindst 30 nationer til konkurrence på det absolut højeste faglige niveau i 45 fag. Over de tre konkurrencedage forventes 80.000-100.000 tilskuere at møde op i MCH i Herning, hvor mesterskabet afholdes.

”Europamesterskaberne er et kæmpe event, og derfor er vi allerede i gang med planlægningen. Vores konkurrencer i de forskellige fag kan være komplicerede og kræver materialer, værktøj og maskiner – for eksempel skulle personvognsmekanikerkonkurrencen ved seneste europamesterskab stille med seks fabriksnye biler med hvert sit fuldt udstyrede værksted. Og det er bare én konkurrence ud af 45 inden for byggeri, industri og service med tilsvarende krav til udstyr. Derfor skal vi allerede i gang nu med at opdyrke samarbejdspartnere over hele landet”, siger næstformand i SkillsDenmark, Michael Boas Pedersen.

Det er den europæiske organisation, WorldSkills Europe, der afgør, hvor EuroSkills-arrangementerne afholdes. SkillsDenmark, der repræsenterer Danmark i WorldSkills, har sammen med fem andre parter ansøgt om værtskabet i 2020. De 6 parter bag det danske værtskab – Regeringen, Herning Kommune, Region Midtjylland, Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation og SkillsDenmark - har stiftet interessentskabet EuroSkills 2025 I/S, der skal planlægge og afvikle eventen frem mod 2025. Det er dette selskab, Poul Nyrup Rasmussen nu er udnævnt som formand for.

Nyt undervisningsmateriale til DM i Skills har fokus på praksisfaglighed11.1.2024 15:29:50 CET | Pressemeddelelse

Nu har elever og lærere i grundskolen mulighed for at forberede sig forud for DM i Skills 2024 i Roskilde. Roskilde Kommune har i samarbejde med lokale erhvervsskoler udviklet spændende og nytænkende undervisningsmaterialer med fokus på praksisfaglighed. Undervisningsforløbene spænder vidt. Fx : ”Tør du smage på en fasan,” ”Lav en frøbombe”, eller ”Design og byg din egen racerbil.”