Postnummeret bestemmer gebyret på erhvervsaffald

Stort set alle virksomheder i Danmark skal betale et gebyr, fordi der ligger en genbrugsplads i deres kommune. Men prisen for det såkaldte administrationsgebyr er meget forskellig afhængig af, hvor i landet virksomheden ligger. Regningen for administration af erhvervsaffald svinger fra nul til 1.040 kroner om året. Afskaf gebyret, lyder opfordringen fra Dansk Byggeri.

Virksomhederne har i alle kommuner adgang til genbrugspladser, så de kan komme af med deres affald. Det koster den enkelte kommune penge at administrere genbrugspladserne. Men der er forskel på, hvordan de opkræver pengene, og hvor store beløb de opkræver.

I ti kommuner skal virksomhederne ikke betale for administrationen, her har man i år valgt at finansiere den over skatten.

- Det bør alle kommuner gøre. Håndtering af erhvervsaffald er en naturlig del af kommunernes opgaver, siger erhvervspolitisk chef Torben Liborius, Dansk Byggeri.

I de øvrige kommuner skal hver virksomhed betale et administrationsgebyr. Dyrest er Albertslund Kommune med 1040 kroner om året, og billigst er Stevns Kommune, som opkræver 80 kroner om året. Ser man på alle kommuner er gennemsnittet 326 kroner.

Afskaf gebyret

- Jeg forstår ikke, hvorfor kommunerne ikke bare afskaffer gebyret. For det første rammer det skævt, fordi alle virksomheder i kommunen skal betale samme beløb, uanset om de bruger genbrugspladsen eller ej. Det er ikke fair, fordi nogle virksomheder læsser store mængder affald af hver dag, og andre virksomheder slet ikke bruger genbrugspladsen, siger Torben Liborius.

- For det andet er beløbene forholdsvis små. Det er fint nok for den enkelte virksomhed, men det betyder, at det risikerer at koste kommunen mere at administrere, end de får ind i gebyr. Man bruger med andre ord administrativ tid på at opkræve et gebyr for administration.

Næsten 1.000 kroners forskel på den dyreste og billigste
45 af landets kommuner opkræver et gebyr, der ligger mellem 250 og 499 kroner om året. Og generelt må virksomhederne i Hovedstadsområdet spytte mest i kommunekassen for administration af genbrugspladsen.

34 kommuner har sat gebyret ned i 2018, en del af dem markant. Selv om Albertslund ligger i top, har kommunen sat gebyret ned med 677 kroner. Herlev Kommune har halveret gebyret fra 1.200 til 600 kroner. I Horsens Kommune slipper virksomhederne 451 kroner billigere end sidste år og lander på 304 kroner. Mens Herning Kommune har valgt helt at afskaffe gebyret.

Erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, tli@danskbyggeri.dk, telefon 23 32 34 95
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02