Lasertryk.dk

Post Nord vil nulstille Reklamer Nej Tak

Del
Post Nord og Grakom, brancheforening for blandt andet de danske trykkerier, foreslår en ny Nej Tak-ordning, hvor alle husstande skal registrere sig på ny.
Anders Grønborg og LaserTryk.dk mener, at det er dybt uansvarligt at lave en ny ordning, der uden tvivl vil medføre en endnu større overproduktion af hustandsomdelte reklamer. Foto: PR
Anders Grønborg og LaserTryk.dk mener, at det er dybt uansvarligt at lave en ny ordning, der uden tvivl vil medføre en endnu større overproduktion af hustandsomdelte reklamer. Foto: PR

Over en million husstande har et lille farvet mærkat på postkassen med budskabet Reklamer – Nej Tak. Yderligere 500.000 husstande har tilmeldt sig NejTak+ gennem FK Distribution, der leverer husstandsomdelte tryksager til 2,2 millioner husstande, hvor de har udvalgt, hvilke reklamer de ønsker. Disse mange forbrugere, der allerede én gang har taget stilling til reklamer, får måske deres valg annulleret, for det seneste lille år er der blevet forhandlet med Forbrugerombudsmanden om en ny Nej Tak-ordning.

Aktindsigt i disse forhandlinger viser, at Post Nord foreslår, at de to nuværende ordninger afskaffes og erstattes af en ny, samlende løsning. Grakom, brancheforening for danske trykkerier, bakker fuldt ud op om dette forslag, der desuden lægger op til, at forbrugerne hyppigere skal tage stilling til, om de ønsker reklamer eller ej. Forslaget møder dog modstand fra en uventet kant. 

– Sådan et forslag om at skrotte de nuværende ordninger er at holde forbrugerne for nar. Det vil betyde, at samtlige husstande modtager alle reklamer, indtil den enkelte forbruger igen melder sig fra i den ny database. Det vil unægtelig resultere i en stor stigning i antallet af husstandsomdelte reklamer, da mange forbrugere ikke får meldt sig fra med det samme. Men det er jo muligvis det, de involverede forhandlingsparter i virkeligheden ønsker med en ny ordning, siger Anders Grønborg, administrerende direktør i trykkeriet LaserTryk.dk.

Forbrugerne burde melde sig til – ikke fra

LaserTryk.dk, der selv producerer en del af de husstandsomdelte reklamer, kæmper for at reducere det ressourcespild, som ulæste husstandsomdelte reklamer udgør. For at minimere antallet af tryksager, der bliver slæbt direkte fra postkassen til papircontaineren, ønsker virksomheden at ændre ordningen til en Ja Tak-ordning, hvor forbrugerne aktivt skal melde sig til og ikke fra.

I hele trykkeribranchen er vi nødt til at kigge indad og tænke på den miljøbelastning, overproduktionen af reklamer skaber. Det er hul i hovedet at fremstille en masse tryksager alene til spild. Post Nords og Grakoms forslag vil kun føre til endnu flere tryksager, der aldrig bliver læst, mener Anders Grønborg.

CO2-udslip som 32.000 benzinbiler

1,7 millioner husstande modtager i gennemsnit 60 kilo reklamer årligt, men hele 40,2 procent af disse husstande smider halvdelen eller mere væk uden at kigge i dem. Det repræsenterer et CO2-udslip på 80.281 ton om året – eller hvad der svarer til den årlige udledning fra 32.000 benzinbiler. Det viser en analyse foretaget af Voxmeter for LaserTryk.dk. Undersøgelsen viser desuden, at 30 procent læser samtlige reklamer, mens hver tiende husstand smider hele bunken ud. Totalt kan der spares næsten 35.000 ton husstandsomdelte reklamer årligt – eller omtrent en tredjedel af den samlede produktion – hvis branchen kun trykte de reklamer, der rent faktisk bliver læst.

Kontakter

Billeder

Anders Grønborg og LaserTryk.dk mener, at det er dybt uansvarligt at lave en ny ordning, der uden tvivl vil medføre en endnu større overproduktion af hustandsomdelte reklamer. Foto: PR
Anders Grønborg og LaserTryk.dk mener, at det er dybt uansvarligt at lave en ny ordning, der uden tvivl vil medføre en endnu større overproduktion af hustandsomdelte reklamer. Foto: PR
Download
Anders Grønborg og medstifter Esben Mols Kabell samarbejder med miljøorganisationen Reklamer – Ja Tak om at ændre den nuværende ordning, så man aktivt skal melde sig til reklamer i stedet for fra. Foto: PR
Anders Grønborg og medstifter Esben Mols Kabell samarbejder med miljøorganisationen Reklamer – Ja Tak om at ændre den nuværende ordning, så man aktivt skal melde sig til reklamer i stedet for fra. Foto: PR
Download

Information om Lasertryk.dk

Lasertryk.dk
Lasertryk.dk
P. O. Pedersens Vej 26
8200 Aarhus N

87 303 303http://www.lasertryk.dk

LaserTryk.dk A/S i Aarhus er med over 250 medarbejdere blandt Nordens største trykkerier – og seks gange kåret til Gazelle af Børsen. Koncernen, der igennem en årrække har præsteret markant vækst, findes også i Norge, Sverige, Storbritannien og Tyskland. www.lasertryk.dk

Følg pressemeddelelser fra Lasertryk.dk

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lasertryk.dk

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye