ITD - International Transport Danmark

Positivt med mere fleksibel lastbilparkering på rastepladser

Transportminister Benny Engelbrecht har lyttet til branchen og iværksætter et forsøg på en rasteplads med mere fleksibel rastepladsparkering for lastbiler. Det oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse. Vejdirektoratet skal udføre forsøget og vurdere, om det kan bidrage til at løse kapacitetsudfordringen på landets rastepladser.

Kapaciteten på landets rastepladser er presset, og lastbiler kæmper dagligt om pladsen, når de skal parkere langs vejnettet. ITD har længe gjort opmærksom på problemet, som forværres af rigid parkeringskontrol ude på rastepladserne.

Derfor er det positivt, at transportminister Benny Engelbrecht nu vil se på, hvordan kapaciteten kan udnyttes bedre ved at parkeringen gøres mere smidig for lastbilerne.

- Der skal lyde en stor ros til ministeren for at gå ind i sagen og se på, hvordan afmærkningen på rastepladser kan justeres, så lastbilerne får bedre muligheder for at parkere mere fleksibelt. Når pladsen i forvejen er knap, så nytter det jo ikke noget, at det er svært overhovedet at parkere inden for reglerne. Især ikke når man samtidig uddeler en regn af bøder til de lastbiler, som er tvunget ind på rastepladserne for at holde deres lovpligtige hvil. Så vi håber, at forsøget vil vise gode resultater, og at det kan blive udbredt til flere rastepladser, udtaler Carina Christensen, adm. direktør i ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

ITD foreslog tidligere på året, at der blev afsat 200 mio. kroner i infrastrukturaftalen til rastepladser for at løse det stigende problem med overbelægning på rastepladser, men der blev kun afsat 50 mio. kr. til formålet i den endelige aftale.

- Det er godt med et forsøg med fleksibel parkering, men den langtidsholdbare løsning er, at der afsættes flere midler til rastepladser, så der kan komme langt mere kapacitet. Vi tog et skridt med infrastrukturaftalen, men det løser desværre langt fra problemet. Så vi opfordrer til at politikerne fortsat har fokus på problemet - f.eks. i de igangværende finanslovsforhandlinger, siger Carina Christensen.

Vejdirektoratet, som følger udviklingen på statsvejnettet, peger på at, der er overbelægning på rastepladser i hverdagene. Og man kan nå langt, hvis der afsættes flere midler. I 2018 vurderede Vejdirektoratet, at en investering på ca. 180 mio. kr. kan mere end fordoble antallet af parkeringspladser på 21 rastepladser langs motorvejsnettet.

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.