Positivt med flere apoteker i hele Danmark

Siden 2015 er der kommet over 50 procent flere apoteker rundt omkring i landet. Det giver bedre adgang til medicin og rådgivning om sundhed - også i landdistrikterne.

Flere apoteker er til glæde og gavn for borgerne i hele landet

Selv om mange nye apoteker er åbnet i de større byer, så er der også flere små byer, der har fået eget apotek. Stigningen i antallet af apoteker er sket efter en ændring i apotekerloven, der har givet apotekerne bedre muligheder for at åbne nye apoteker i hele landet.

- Apoteket har stor betydning for lokalsamfundet både som sundhedsinstitution, en part af det nære sundhedsvæsen og endelig som en del af butikslivet. Det er derfor vigtigt for landdistrikterne at bevare apotekerne i de mindre byer og landsbyerne, siger Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd og fortsætter:

- Med flere nye apoteker i de mindre byer, er det en positiv udvikling vi ser, men det er samtidig vigtigt, at apotekerne kan opretholde de cirka 475 håndkøbsudsalg og 250 medicinudleveringssteder i bl.a. købmandsbutikker, så borgerne nemt kan hente deres medicin, også i landsbyer og på små øer, hvor der ikke er et apotek.

Sundhedsministeren har netop fremsat et forlag om, at apotekerne, i samarbejde med lægerne, fremover skal kunne hjælpe borgerne med at få fornyet en recept på visse typer medicin, når de ikke kan få fat på lægen.

- Det er et positivt forslag, der forhåbentligt vil sikre, at færre, især ældre borgere, afbryder deres behandling, fordi de har glemt at forny recepten. Og med flere apoteker kommer det tilbud ud til endnu flere borgere til glæde og gavn for den enkelte og samfundet, siger Steffen Damsgaard og tilføjer, at det er vigtigt, at politikerne fortsat sikrer gode rammer for apotekerne i landdistrikterne.

Mette Korsholm, pressemedarbejder i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail mko@landdistrikterne.dk

Flere apoteker er til glæde og gavn for borgerne i hele landet

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.