Positivt at planloven stadig sikrer butiksliv i mindre byer

Regeringens udspil til en lempelse af detailhandelsbestemmelserne i planloven er fornuftige, mener HK Handel

- Det er vigtigt, at man ikke åbner op for hypermarkeder og store dagligvarebutikker overalt. Derfor er det fornuftigt alene at hæve størrelsesgrænserne uden af fjerne restriktionerne totalt, og det er positivt, at regeringen vil følge op med årlige redegørelser og overvågning af udviklingen i detailhandlen siger formand for HK Handel, Per Tønnesen.

- Vi er dog ikke enige i, at man skal åbne fuldstændig op for udvalgsvarebutikker uden for byerne uden en grænse for størrelsen. Vi er bekymrede for, at en række af de gode faglærte job i de små specialvarebutikker forsvinder, og derfor håber vi, at man i forhandlingerne kommer frem til at beholde grænsen på 2.000 m2 for udvalgsvarebutikker uden for byerne, men fjerner restriktionerne inde i byerne, siger Per Tønnesen.

HK Handel er imod en komplet liberalisering af planloven, da de store dagligvarebutikker som eksempelvis Bilka trækker handel fra de små butikker i bymidterne. Samtidig er det i høj grad de små butikker der står for uddannelsen og jobskabelsen for faglærte i detailhandlen. 71,3 procent af alle elevaftaler ligger i de små butikker.

- De store butikker tager færre elever og ansætter primært unge studerende, der bare skal tjene til lommepengene. Hvis man politisk sætter en udvikling i gang, der i høj grad favoriserer store butikker og hypermarkeder, vil man ødelægge uddannelsesmulighederne for de tusinder af unge, der hvert år søger praktikpladser i detailhandlen. Samtidig vil det betyde færre jobs til faglærte, der skal leve af deres arbejde i detailhandlen. Derfor er det vigtigt, at man fastholder detailhandelsbestemmelser i planloven, siger Per Tønnesen.

Yderligere information:

Formand for HK Handel, Per Tønnesen: 40 17 48 01

HK hilser ekspert-anbefalinger om psykisk arbejdsmiljø velkommen. Men der skal følge penge med.27.9.2018 13:04pressemeddelelse

Dårligt arbejdsmiljø koster det danske samfund milliarder af kr. Hvert eneste år. 80 mia. kr. Udgifter til sundhedsvæsen og sygedagpenge, produktionstab og manglende skatteindtægter. Oven i det kommer så de menneskelige omkostninger – fysiske som psykiske. Og problemet stiger ovenikøbet år for år. Samlet set går det den forkerte vej med arbejdsmiljøet, selv om der heldigvis også er gode historier. Og derfor er vi som udgangspunkt vældig tilfredse med, at det ekspertudvalg, som blev nedsat sidste år, både har medlemmer, der repræsenterer arbejdsmarkedets parter og flere faglige eksperter inden for feltet, siger HK´s næstformand Martin Rasmussen. Udvalget har nu barslet med en række anbefalinger. ”Et af vores største ønsker er klare regler. En bekendtgørelse om det organisatoriske og sociale arbejdsmiljø, der lægger den juridiske ramme. Den skal være på plads, hvis vi skal forebygge dårligt psykisk arbejdsmiljø. Det skal simpelthen være tydeligt for enhver, hvordan man forebygger og hånd