Port of Roenne A/S planter 14.000 træer

For at støtte op om Regeringens klimamål med 70 procents reduktion af CO2 i 2030 tager Port of Roenne A/S ansvar for sit eget klimaaftryk og vil i 2021 plante 14.000 træer.

Sidste år indgik Port of Roenne A/S en klimapartnerskabsaftale, hvor havnen forpligter sig til at plante 10.000 træer årligt i de næste 10 år. Samlet set svarer den nye folkeskov til 25 hektar eller et område på størrelse med 35 fodboldbaner.

Etableringen af folkeskoven sker i samarbejde med Growing Trees Network der sammen med Naturstyrelsen vil tilplante og pleje skoven i en 30-årig periode, hvor træerne kan fungere som CO2-støvsuger.

Ifølge Port of Roennes administrerende direktør, Thomas Bendtsen, er initiativet en naturlig del af havnens bæredygtighedsarbejde og CSR-strategi.

Port of Roenne A/S har gennem de seneste syv år foretaget en række bæredygtige valg, der har reduceret havnens miljøaftryk betragteligt. På havnen i Rønne er der bl.a. investeret i en modtagerfacilitet til spildevand fra krydstogtskibe, ligesom der er blevet investeret i EL-biler, skiftet til LED-belysning og indført bæredygtig affaldssortering.

”Vi er glade for, at vi gennem vores etablering af skove også kan bidrage til nye rekreative muligheder, beskyttelse af rent drikkevand og CO2-reduktion via træernes tilvækst. Vi håber naturligvis på, at det vil lykkedes snart at kunne plante nogle af træerne lokalt her på Bornholm,” siger Thomas Bendtsen.

Indtil videre er det ikke lykkedes at plante træer på Bornholm, men Bornholms Regionskommune, Naturstyrelsen og Growing Trees Network arbejder på, at det på sigt kan lykkedes . De første 6.000 træer blev sidste år plantet i Skævinge Folkeskov ved Hillerød nord for København og i år vil der blive plantet yderligere 14.000 træer i samme område.

Foto: Formand for Growing Trees Network, Lars Heiselberg Vang Jensen

Kommunikationschef, Jesper Jürgensen, 3065 2950

Port of Roenne A/S er Bornholms eneste kommercielle havn med færgeruter til Sverige, Danmark og Tyskland. Havnen er valgt som installationshavn for Danmarks største havmøllepark ved Kriegers Flak, og havnen forventes at spille en nøglerolle i realiseringen af ​​den fremtidige energiø på Bornholm med elektriske forbindelser til Danmark, Polen, Tyskland og Sverige.
Portofroenne.com