Port of Roenne A/S leverer flot resultat i et år præget af corona

2021 blev et forrygende og skelsættende år for Port of Roenne A/S, der kunne se resultatet af de seneste års udbygningsprojekter, der har været med til at styrke havnens position som Østersøens førende energihavn.

På trods af krav om afstand, nedlukning og aflysninger var 2021 med til at igangsætte en ny æra for havnen i Rønne, der spiller en aktiv rolle i at sikre den grønne omstilling, både som førende havn i udskibning havvindmøller i Østersøen og ved at styrke Bornholms position og planer som grøn tankstation for skibe.

Samlet kom Port of Roenne A/S i 2021 ud med en omsætning på knap 86 mio. kroner, hvilket er på niveau med året før. Årets resultat landede på +17,7 mio. kroner, og det anses for tilfredsstillende af bestyrelsen ikke mindst set i lyset af de påvirkninger Covid-19 pandemien har haft på selskabets økonomi.

Omsætning er bl.a. påvirket af, at Port of Roenne A/S var en central del af etableringen af Danmarks største havvindmøllepark (600MW) på Kriegers Flak, som leverer grøn strøm svarende til 600.000 husstandes forbrug. Projektet blev til i samarbejde med internationale virksomheder, som Vattenfall, Siemens Gamesa Renewable Energy og Muehlhan.

I løbet af året har havnen taget de første skridt til at sikre Port of Roenne A/S en central position på fremtidens markeder for grønne drivmidler til skibe. Port of Roenne A/S var i løbet af året med i lanceringen af konsortiet Bornholm Bunker Hub, hvor havnen sammen med en række nationale og internationale aktører som bl.a. tæller Molslinjen, Ørsted og Topsoe tester muligheden for at gøre Bornholm til en grøn tankstation.

I begyndelsen af året lagde havnen i Rønne en ny kurs frem mod 2026 med strategien ”Together we create” og et navneskifte til engelsk, så havnen nu officielt er registreret som både Rønne Havn A/S og Port of Roenne A/S.

- Som havn ønsker vi at skabe værdi og vækst for Bornholm og det bornholmske samfund. Væksten skal komme ved hjælp af kommerciel forretningsudvikling, og derfor vil vi i de kommende år fortsætte arbejdet med at udvikle havnen og vores forretning sammen med vores kunder, siger Thomas Bendtsen, CEO for Port of Roenne A/S.

Thomas Bendtsen fratræder som adm. direktør den 31. maj, og det er derfor hans sidste årsrapport som administrerende direktør for Port of Roenne A/S.

- Jeg vil godt takke for et fantastisk samarbejde med både bestyrelsen, en helt unik ledelsesgruppe og de dygtigste medarbejdere. Jeg er glad for at kunne overgive rorpinden i en velfungerende havn, der skaber værdi for Bornholm, siger Thomas Bendtsen.

Ifølge Port of Roenne A/S’s bestyrelsesformand, Lars Karlsson, vil det øgede fokus på at skabe værdi sammen med havnens kunder og interessenter være helt central for havnens udvikling og succes i de kommende år.

- Målet er at vende Bornholms position i Østersøen til en fordel for såvel Bornholm og de lokale virksomheder som for hele Danmark. For bornholmerne har vi en særlig rolle som forsyningshavn og den maritime motorvej til omverdenen, og det er vigtigt, at vi også fortsætter med at have fuld fokus på at styrke den position. Og vi er rigtig godt på vej til at det lykkedes efter endnu et godt år for havnen i Rønne, siger Lars Karlsson, der også takker for godt samarbejde med den afgående direktør.

- Thomas har ydet en stor indsats. En kæmpe tak for det arbejde. Vi er kommet langt på rejsen og nu venter nye mål i horisonten både for Thomas og Rønne Havn, siger han.

Årsrapporten og CSR-rapport for 2021 kan downloades fra havnens hjemmeside: www.portofroenne.com

Kommunikationschef, Jesper Jürgensen, +45 3065 2950

Port of Roenne A/S er Bornholms eneste kommercielle havn og er et center med færgeforbindelser til Sverige, Danmark og Tyskland. Havnen blev udvalgt som installationshavn for Danmarks største havmøllepark ved Kriegers Flak, og havnen forventes at spille en nøglerolle i realiseringen af den fremtidige energiø langs med Bornsholms kyster – med elektriske forbindelser til Danmark, Polen, Tyskland og Sverige.
Portofroenne.com