Populært madspildskoncept slår nye rekorder

Folkekirkens Nødhjælps Wefood-butikker, som bekæmper madspild ved at sælge overskudsvarer som traditionelle supermarkeder ofte kasserer, klarer sig bedre end nogensinde. I årets første tre måneder har butikkerne solgt 117 tons varer. Det svarer til, at alle på Sjælland kan få en Astronaut-is – og så er der endda nok til at dele med langelænderne.

Danskerne er stadig vilde med at bekæmpe madspild. Det viser seneste opgørelse fra Folkekirkens Nødhjælp, som driver de populære Wefood-butikker. I løbet af årets første tre måneder har butikkerne solgt 117 tons varer. Det svarer til vægten af 2.340.000 Astronaut-is – eller sagt på en anden måde: Astronaut-is nok til alle på Sjælland og Langeland.

Det er en stigning på 33 procent sammenlignet med samme periode sidste år, og dermed har Wefood og Folkekirkens Nødhjælp endnu engang slået egne rekorder.

”Vi er virkelig glade for den glubende appetit på vores Wefood-butikker. Det vidner om, at både leverandører, supermarkeder og ikke mindst forbrugerne bakker op om konceptet og ønsker at bidrage til en grønnere fremtid og en mere retfærdig verden,” siger generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

I 2020 reddede Wefood 357 tons varer fra skraldespanden og havde en omsætning på knap 8,5 millioner kroner, og med den store opbakning til konceptet forventer generalsekretæren, at Wefood i år vil sælge mere end 400 tons varer.

“Overskuddet fra Wefood-butikkerne i Danmark bruges blandt andet på at forebygge sult og konsekvenserne af klimaforandringer. Vi uddeler fødevarer og kontanter i flygtningelejre og hjælper fattige bønder med landbrugsproduktionen og klimaresistente afgrøder, der kan modstå klimaforandringer og dermed forebygge sult. På den måde kan vi omsætte madspild i Danmark til fødevarer for verdens fattigste,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Mere overskud til verdens fattigste
Folkekirkens Nødhjælp åbnede den første Wefood-butik i 2016, og i dag er der butikker i både København, Aarhus, Vejle og flere er på vej. Wefood sælger dagligvarer og tekstil, som mange konventionelle supermarkeder ofte kasserer, men som ingenting fejler. Det kan være varer med fejl i emballagen, eller varer som har passeret bedst-før-datoen eller er udgået af sortiment. Udvalgte Wefood-butikker sælger også genbrugsvarer. Butikkerne drives af frivillige, og overskuddet går til Folkekirkens Nødhjælps aktiviteter i verdens mest udsatte områder.

En af de største leverandører til Wefood er Salling Group, der blandt andet står bag føtex, Bilka, Netto og BR. I 2020 donerede koncernen 100 tons varer til Wefood.

Ny butik på vej
Takket være en stor donation fra Salling Fondene og økonomiske støtte fra organisationen Y’s Men kan Folkekirkens Nødhjælp snart åbne endnu en Wefood-butik, denne gang i Aalborg.

”Vi er rigtig stolte af, at vi kan udvide konceptet til Nordjylland, da vores håb er at gøre Wefood til et landsdækkende koncept, som alle har mulighed for at benytte sig af. Det er vigtigt for os, at Wefood-butikkerne er en sund forretning, der skaber overskud til vores arbejde i verdens mest udsatte egne,” siger Birgitte Qvist-Sørensen.

Organisationen har valgt at lukke butikken i Tingbjerg ved København, fordi den ikke har givet overskud. Det betyder, at Folkekirkens Nødhjælp har fem, snart seks Wefood-butikker i Danmark.

Find din nærmeste Wefood og læs mere om konceptet her.

Foto: Melissa Ørnsted
Foto: Mikkel Østergaard