Care of Carl

Populær webshop forventer rekordstor julehandel på grund af corona

Den digitale handel stiger år efter år i Danmark, og det er især op til december, at forbruget tager fart. Hos webshoppen Care of Carl forventer man, at coronakrisen vil accelerere salget til nye højder i år.
Juleshopping på gågaderne og i pyntede butikker er en faldende tendens. I stedet foretrækker flere danskere at foretage deres juleindkøb på nettet. Foto: PR

”Med fornøjet glimt i øjet, trækker folk i vintertøjet, til den årlige folkevandring op og ned ad strøget.” Sådan rapper MC Einar i sit julehit fra 80’erne, men beskrivelsen hører i stigende grad fortiden til. I hvert fald er tendensen, at færre mennesker går i fysiske butikker, når julens indkøb skal gøres. Danskerne handler i stigende grad online.

Julegaveræset, som for mange sparkes i gang under Black Friday sidst i november, er i høj grad med til at accelerere danskernes forbrug online. Hos den populære webshop Care of Carl, som forhandler herremode på nettet, forventer man, at coronakrisen vil medføre endnu en stejl stigning i den danske e-handel denne jul.

– Vi regner med, at mange forbrugere begrænser fysiske køb for at undgå trange butikslokaler og fyldte gågader. I stedet bestiller de gaverne online, det er det nemme og sikre valg, siger David Brink, indkøber hos Care of Carl.

Fællesskab vigtigere end nogensinde

Corona-situationen kan meget vel lægge en dæmper på julestemningen i år, hvis arrangementer med familie og venner bliver aflyst. I denne tid er det derfor vigtigere end nogensinde før at skabe fællesskaber på andre måder end de fysiske, og hos Care for Carl gør man derfor alt for at involvere forbrugerne i brandet.

– Det handler om at skabe gode relationer med vores brugere, som rækker ud over køb og salg i det daglige. Vi ønsker at skabe en et community bestående af entusiaster inden for tøj, mode og livsstil, så det ikke bare er kunder, vi har med at gøre. Vi vil have føling med dem og deres præferencer, siger David Brink.

Ifølge David Brink er det positivt, at der bliver skruet lidt ned julens trængsel og alarm, når det kommer til gaveindkøb. Det traditionelle julegaveræs er nemlig besværligt. Når mange mennesker køber deres gaver online, så handler det ikke kun om corona, men også om at slippe for de strabadser, der er forbundet med de fysiske butikker.

– Nogle mennesker hænger fast illusionen om, at det er hyggeligt at købe julegaver. Men virkeligheden er, at man ofte finder sig selv stresset og på randen af sammenbrud, ude i dårlig tid og i dårligt vejr, siger David Brink.

Tøj og sko helt i top

Tal fra Nordens største udbyder af online betalinger, DIBS, viser, at den danske e-handel i 2019 voksede med over 5 procent fra 133,5 milliarder kroner i 2018 til i alt 140,7 milliarder kroner i 2019. Op mod hver syvende dansker handlede julegaver online sidste år. Ser man nærmere på de julevarer, der er mest populære at handle på nettet, finder man tøj og sko i toppen. At netop denne varegruppe boomer, er der en god forklaring på:

– I dag er det nemt at finde tøj online, som passer i størrelse og smag. Udvalget er større, det er let at orientere sig, og returservicen fungerer rigtig godt de fleste steder. I takt med, at flere og flere forbrugere føler sig trygge ved at handle deres tøj online, så ser vi en stigning i salget af tøj og sko i luksusklassen, siger David Brink.

David Brink,
Indkøber, Care of Carl
david.brink@careofcarl.com

Billeder

Download
Hos Care of Carl genkender man billedet af en julehandel, som i stigende grad skifter fra offline til online. Coronakrisen er med til at accelerere udviklingen.  Foto: PR.
Hos Care of Carl genkender man billedet af en julehandel, som i stigende grad skifter fra offline til online. Coronakrisen er med til at accelerere udviklingen. Foto: PR.
Download

Information om Care of Carl

Care of Carl
Landgreven 3