Populær kampagne mod hæleri i Syd- og Sønderjylland

I dag fredag 26. februar 2015 kl. 12 på Esbjerg Rådhus offentliggøres vinderen af en konkurrence, som gennemføres af Syd- og Sønderjyllands Politi og Esbjerg Kommune med støtte fra brancheorganisationen Forsikring & Pension og Det Kriminalpræventive Råd. Konkurrencen er en del af en samlet kampagne, hvis formål er at skabe debat om hæleri på de sociale medier.

Syd- og Sønderjyllands Politi og Esbjerg Kommune har fortsat fuldt fokus på at få folk til at ændre holdning til hæleri. Målet er at nå frem til nul tolerance over for køb og salg af hælerivarer. Et budskab, som brugerne på Facebook og Twitter tager godt imod. Kampagnen støttes med midler fra Det Kriminalpræventive Råd og af brancheorganisationen Forsikring & Pension.

Som led i konkurrencen har over 40.000 Facebook-brugere set en video, hvor Henrik fortæller om, hvor trælst det er, når han har haft indbrud i sin virksomhed og hvor store omkostningerne er, når der efterfølgende skal tales med forsikring, ryddes op, erstattes værktøj og materialer og tales med kunder, hvor arbejde måske bliver forsinket.

- Jeg er ikke i tvivl om, at vi kan begrænse de alt for mange indbrud i private hjem, hvis det gøres svært for tyvene at sælge tyvekosterne.

- Kampen mod de alt for mange indbrud i Danmark skal føres på flere fronter. Nabohjælp og bedre sikring af vores boliger er effektive våben mod indbrud, men det er også et spørgsmål om vores holdning til hæleri. Brug din sunde fornuft, når du handler brugt. Bed altid om en kvittering og tænk over om et tilbud er lidt for godt til at være sandt, siger underdirektør Hans Reymann-Carlsen, Forsikring & Pension, der donerer og overrækker 1. præmien til vinderen af konkurrencen.

For at vinde skal man være kommet med det bedste forslag til, hvordan hæleri bedst kommes til livs.

- Besvarelserne gik meget i dybden med problematikken omkring hæleri. Vi var overraskede over, hvor mange gode tanker, som folk gør sig omkring et alvorlig samfundsproblem. Det ser vi også hos vinderen, siger specialkonsulent Christian Østergård fra Syd- og Sønderjyllands Politi.

– Fra Esbjerg Kommunes side er det positivt, at så mange borgere tænker over deres adfærd, og at den omtanke i sidste ende er med til at skabe en mere sikker og tryg kommune, siger kommunikationschef Thomas Reil.

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.