Pop-up-udstilling: Danmarks nye Dannebrogsplakat

Danmark har fået en ny Dannebrogsplakat! Se den og de øvrige plakater fra efterårets store plakatkonkurrence på Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By.
Formand Danmarks-Samfundet Erik Fage-Pedersen åbner udstillingen på Plakatmuseet.

”At være dansk kan betyde mange forskellige ting, og ikke to mennesker er ens. Forskellighed. Høj eller lav, ung eller gammel. Alle er vi med til at gøre Danmark, og dets nationalsymbol, Dannebrog, til dét, det er.”

Sådan beskriver mediegrafisk elev Sofie Tornemark Hansen sin plakat, der blev vinder af en plakatkonkurrence, som Danmarks-Samfundet har afholdt i anledning af 800-året for myten om Dannebrogs oprindelse.

Blandt de mange farverige og forskellige Dannebrogsplakater, som deltog i konkurrencen, udpegede dommerkomitéen, hvor Dansk Plakatmuseum sad med, de tre plakater, der mest virkningsfuldt hylder Dannebrog.

2.-pladsen gik til Isabella Broch. Hun står bag plakaten med det hjerteformede flag, der på harmonisk og original vis omkranses af to knopsvaner. Mathilde Riberholdt Jensen blev nr. 3 med sit stærke og heroiske Moder Danmark-motiv.

Plakater fra de 27 konkurrenter udstilles fra 2. maj til 19. juni 2019 i Dansk Plakatmuseums udstillingsbygning i Den Gamle By.

Pop-up-udstillingen er et tillæg til Dansk Plakatmuseums nuværende særudstilling ”Folkets flag. Plakater med Dannebrog”, der kan opleves frem til 11. august 2019. Læs mere på www.danskplakatmuseum.dk

De tre omtalte plakater kan købes på www.danmarks-samfundet.dk/valdemarsflag/, mens man i Den Gamle Bys museumsbutik kan købe specialfremstillede Dannebrogsøl fra Grauballe Bryghus, hvor motivet fra vinderplakaten pryder mærkatet.

Billeder

Eventet Dannebrog 800 år nåede det planlagte mål27.12.2019 09:45:33 CET | Pressemeddelelse

– Da Danmarks-Samfundet i 2016 begyndte at planlægge aktiviteter i forbindelse med Dannebrogs 800 års-jubilæum på Valdemarsdag 2019, blev det besluttet, at de forskellige projekter skulle bredes ud over hele jubilæumsåret, og at hele landet skulle inddrages, selv om hovedfejringen skulle finde sted i København. Alt sammen med det formål at gøre befolkningen i hele landet opmærksom på Dannebrogs 800 års-fødselsdag og Dannebrogs skiftende betydning gennem tiderne for vores historie og identitet. Det siger landsformand Erik Fage-Pedersen, der uddyber: – Med udgangen af 2019, hvor Danmarks-Samfundet med succes har stået i spidsen for en lang række aktiviteter, må vi konstatere, at vi til fulde har opnået vores mål. Dækningen i både de trykte og de elektroniske medier har været langt over det forventede, selvfølgelig kulminerende i dagene op til Valdemarsdag den 15. juni, der ifølge legenden er Dannebrogs fødselsdag. Vi har med held gjort et stort arbejde ud af også at involvere ungdommen g