Pop-up-udstilling: Danmarks nye Dannebrogsplakat

Danmark har fået en ny Dannebrogsplakat! Se den og de øvrige plakater fra efterårets store plakatkonkurrence på Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By.

Formand Danmarks-Samfundet Erik Fage-Pedersen åbner udstillingen på Plakatmuseet.

”At være dansk kan betyde mange forskellige ting, og ikke to mennesker er ens. Forskellighed. Høj eller lav, ung eller gammel. Alle er vi med til at gøre Danmark, og dets nationalsymbol, Dannebrog, til dét, det er.”

Sådan beskriver mediegrafisk elev Sofie Tornemark Hansen sin plakat, der blev vinder af en plakatkonkurrence, som Danmarks-Samfundet har afholdt i anledning af 800-året for myten om Dannebrogs oprindelse.

Blandt de mange farverige og forskellige Dannebrogsplakater, som deltog i konkurrencen, udpegede dommerkomitéen, hvor Dansk Plakatmuseum sad med, de tre plakater, der mest virkningsfuldt hylder Dannebrog.

2.-pladsen gik til Isabella Broch. Hun står bag plakaten med det hjerteformede flag, der på harmonisk og original vis omkranses af to knopsvaner. Mathilde Riberholdt Jensen blev nr. 3 med sit stærke og heroiske Moder Danmark-motiv.

Plakater fra de 27 konkurrenter udstilles fra 2. maj til 19. juni 2019 i Dansk Plakatmuseums udstillingsbygning i Den Gamle By.

Pop-up-udstillingen er et tillæg til Dansk Plakatmuseums nuværende særudstilling ”Folkets flag. Plakater med Dannebrog”, der kan opleves frem til 11. august 2019. Læs mere på www.danskplakatmuseum.dk

De tre omtalte plakater kan købes på www.danmarks-samfundet.dk/valdemarsflag/, mens man i Den Gamle Bys museumsbutik kan købe specialfremstillede Dannebrogsøl fra Grauballe Bryghus, hvor motivet fra vinderplakaten pryder mærkatet.

Billeder

Landsdækkende Dannebrog 800-udstilling på turné6.6.2019 12:28:41 CESTPressemeddelelse

Et af elementerne i forbindelse med Danmarks-Samfundets projekt Dannebrog 800 er en øget lokal indsats omkring synliggørelse af det landsdækkende arrangement. På den baggrund turnerer et stort antal informative udstillingssæt hen over Dannebrogs jubilæumsår i det ganske land. Ud over lokale og regionale messer og udstillingsevents har mange biblioteker også sagt ja til at opstille udstillingerne som en vidensservice til brugerne. Blandt bibliotekerne er Langeland Bibliotek i Rudkøbing. – Vi har netop etableret udstillingen, som efter planen skal være på plads i hele juni måned, siger Vibeke Næsborg, der samtidig glæder sig over udstillingens historiske fortælling om myten om det danske nationalsymbol, der de facto er verdens ældste nationalflag. Myten om Dannebrog startede den 15. juni 1219, hvor Valdemar 2. Sejr under slaget ved Lyndanisse i Estland ifølge legenden fik hjælp af et rødt banner med et hvidt kors, der fra himlen dalede ned over de trængte danske stridsstyrker. Tegnet fra