Politikerne løber fra deres uddannelsesansvar

Besparelser på efter- og videreuddannelse betyder, at mange lønmodtagere ikke får tilegnet sig de nye kompetencer, som arbejdsmarkedet efterspørger. ”Vi har brug for mere end skåltaler. Politikerne skal tage et langt større ansvar for fremtidens kompetencer, end de gør i dag”, siger Nanna Højlund, næstformand i Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Over en tiårig periode er der blevet sparet ca. 350 mio. kr. om året på Statens Voksenuddannelsesstøtte (SVU). Besparelserne betyder, at de årlige udgifter til SVU i dag udgør 10 pct. af, hvad de udgjorde for ti år siden. Samtidig er de offentlige udgifter til videregående efteruddannelse halveret siden 2009.

I 2009 blev 4 pct. af de samlede offentlige midler til det videregående uddannelsesområde brugt til videregående efteruddannelse. Andelen er siden faldet yderligere til 1,3 pct. i 2018.

Disse besparelser betyder, at eksempelvis sygeplejersker og pædagoger ikke kan få økonomisk støtte, når de deltager i efter- og videreuddannelse.

”Når støttemulighederne forringes, så har det selvfølgelig konsekvenser. I første omgang skubbes ansvaret for finansieringen af efter- og videreuddannelse over på den enkelte. Men på længere sigt betyder politikernes manglende engagement, at lønmodtagerne ikke er rustede til udviklingen og kravene på arbejdsmarkedet. Så når politikerne snakker om grøn omstilling, digitalisering og styrket velfærd og fremhæver vigtigheden af efter- og videreuddannelse, så er det altså hykleri, når de med den anden hånd forringer mulighederne for at dygtiggøre sig. Det er helt afgørende, at politikerne sætter handling bag ord”, siger Nanna Højlund.

Investér i efter- og videreuddannelse og hæv SVU-satsen
Derfor foreslår FH, at satsen for Statens Voksenuddannelsesstøtte til videregående uddannelser hæves fra de nuværende 60 pct. af højeste dagpengesats. Samt, at målgruppen udvides til også at omfatte personer med en erhvervsakademi- eller professionsbacheloruddannelse som fx laboranter, sygeplejersker, pædagoger og energiteknologer og ikke kun ufaglærte og faglærte, som det er tilfældet i dag.

Da prisen på at deltage i efter- og videreuddannelse også er en barriere for mange, foreslår FH også, at der oprettes en uddannelsesfond, som giver tilskud til deltagelse i videregående efter – og videreuddannelse.

”Det er afgørende, at vi har et uddannelsessystem med mange muligheder og uden blindgyder. Det er godt for den enkelte, som får bedre forudsætninger for at begå sig på arbejdsmarkedet og indgå i fællesskabet. For virksomhederne som kan få de kompetencer, de efterspørger. Og for samfundet som helhed, så vi understøtter mobiliteten på arbejdsmarkedet og griber de muligheder, der kommer til gavn for os alle sammen.”, siger Nanna Højlund.

Ovenstående er to af i alt 32 nye konkrete forslag fra FH, der skal skabe tydelige uddannelsesveje, mere sammenhæng og øget fleksibilitet i det videregående uddannelsessystem.

Læs hele udspillet ”Færre bump på vejen – Tydelige, sammenhængende og fleksible muligheder for videregående uddannelse hele arbejdslivet ”

FH savner fokus på dagpenge i regeringens finanslovforslag30.8.2021 11:29:06 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen har fremlagt et stramt forslag til næste års finanslov med få nye prioriteringer. ”Vi er kommet godt igennem coronakrisen, og der er ikke brug for samme økonomiske hjertestarter. Og vi er enige med regeringen i, at vi stadig skal investere i en stærk, grøn økonomi og et sundt og godt arbejdsmarked”, siger formand for FH, Lizette Risgaard. Hun savner dog et bud på, hvordan vi får styrket dagpengene – en af grundstenene i vores fleksible arbejdsmarked.

Unge lønmodtagere mistrives med hjemmearbejde16.7.2021 12:45:14 CEST | Pressemeddelelse

Efter over et år med corona er hjemmearbejde blevet spået en stor fremtid. Men det er langtfra godt for alle: nye tal viser, at fire ud af ti unge lønmodtagere oplever, at hjemmearbejdet dræber deres motivation og arbejdsglæde. ”Det er det vigtigt, at vi tager os særlig godt af de unge medarbejdere, der arbejder hjemme. Arbejdsgiverne og ledere bør øge deres fokus på de unges trivsel”, siger Morten Skov Christiansen, næstformand i FH.