Politikere og virksomheder har en fælles opgave

Arbejdspladser og velfærd blev diskuteret af virksomheder og byrådskandidater på bustur med Dansk Industri

Beskeden fra virksomhederne til de 27 byrådskandidater fra Næstved Kommune, der var med i DI valg-bussen, som onsdag besøgte de to virksomheder Emerson Automation Solution og Ardagh A/S, var klar: Erhvervspolitik og velfærd hænger uløseligt sammen.

I Næstved bor tre ud af fire medarbejdere inden for kommunegrænsen. Flere arbejdspladser betyder derfor job til kommunens borgere. Men det betyder samtidig, at virksomhederne er meget afhængige af at kunne finde dygtige medarbejdere lokalt. Derfor er det vigtigt, at Næsted er en attraktiv by at bo og leve i.

Sådan lød konklusionerne på busturen, der er en del af DI’s landsdækkende rundt i hele Danmark forud for kommunalvalget.

- Vi har en klar fælles interesse i, at der er gode forhold for virksomhederne her i Næstved. De forhold kan nemlig være afgørende for, om virksomhederne kan klare sig i den globale kon­kurrence – og dermed blive ved med at skabe vækst, arbejdspladser og indtægter til kommunen, sagde formand for DI Sydsjælland Klaus Rønholt, da han bød politikerne velkommen.

På Emerson Automation Solution hørte byrådskandidaterne, hvor meget det betyder, at en virksomhed hurtigt kan få den fornødne hjælp, når uheldet er ude. Virksomheden gør meget for sikkerheden, men sker der uheld, er det afgørende, at der er hurtig adgang til skadestuen. Det kræver gode trafikale forhold men også, at der er den nødvendige lægehjælp. Gode trafikale forbindelser på tværs af Sjælland er afgørende i sådanne situationer.

Lige som mange andre virksomheder i området, oplever Emerson Automation Solution, at det er svært at finde faglærte og medarbejdere med en videregående uddannelse. Deres anbefaling til politikerne var, at gode lokale uddannelsesmuligheder kan være med til at få flere af de unge til at blive boende i området.

Bussens andet stop var Ardagh A/S, der i løbet af det seneste år har oplevet, at det er blevet svært at tiltrække motiverede medarbejdere. Virksomheden regner derfor med at skulle benytte det lokale jobcenter. I takt med, at efterspørgslen efter medarbejdere stiger, bliver det stadig vigtigere, at jobcenteret er gode til at samarbejde med virksomhederne om at finde de rette medarbejdere. Havnen er også vigtig for Ardagh A/S, der er afhængig af en velfungerende erhvervshavn i Næstved. Uden den, risikerer virksomheden et tab i millionklassen.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent i DI Marie-Louise Lindeløv, mall@di.dk, tlf.: 3016 6543 eller pressekoordinator Helen Jensen, tlf.: 2124 4702.

Chefkonsulent Marie-Louise Lindeløv
Mail: mall@di.dk