Politikere fik syn for sagen i Billund og Vejen Kommune

To folketingspolitikere fik med egne øjne set, hvilket positiv forskel de såkaldte foreningspuljer gør for foreningerne i lokalsamfundene, da de besøgt to foreninger i hhv. Billund og Vejen Kommune.

Troels Ravn og Anni Matthiesen er folketingspolitikere fra hhv. Venstre og Socialdemokratiet. To partier, som normalt ikke lægger skjul på deres uenighederne. Men der er bestemt også noget, de er enige om. Det var tydeligt, da de mandag aften var på studietur i Billund og Vejen Kommune for at se effekterne af de midler, som bliver delt ud via de såkaldte lokalforeningspuljer.

Det er en ordning, som et bredt udsnit af Folketinget står bag – blandt andre både Venstre og Socialdemokratiet – og den går ud på, at der afsættes penge til lokalforeningspuljer, som foreningerne kan søge og som administreres af foreningernes hovedorganisationer.

”Politik er et holdspil, og som medlem af Folketinget er det godt at komme ud i den virkelige verden og opleve at de politiske beslutninger og bevillinger, vi beslutter på Borgen gør nytte,” sagde Troels Ravn, da de to politikere først lagde vejen forbi den nystartede idrætsforening IFS – Noget Særligt i Brørup, som primært henvender sig til personer, med sociale og psykiske udfordringer.

Foreningen modtog sidste år, hvor den blev etableret, 19.000 kroner i støtte fra DIF og DGI’s foreningspulje.

Efterfølgende gik turen til spejderne i Sønder Omme Gruppen, som har fået støtte på 63.000 kroner fra den del af lokalforeningsmidlerne, som DUF administrerer.

”Det er det her, der gør det sjovt at være politiker. At komme ud og se at de beslutninger, man tager inde på Christiansborg, gør en forskel ude lokalt,” sagde Anni Matthiesen.

Fakta om DIF og DGI’s foreningspulje

Puljen uddeler ca. 44. mio. kr. årligt til idrætsforeninger

Puljens formål er at støtte hverdagens fællesskaber og skabe rum til udvikling i idrætsforeninger

Puljen kan ansøges om op til 300.000 kr. men laver langt flest bevillinger i størrelsesordenen 10.000 30.000 kr.

I 2019 støttede DIF og DGI’s foreningspulje 1.466 projekter i idrætsforeninger i hele landet.

Fakta om DUF’s foreningspulje

Puljen uddeler ca. 7. mio. kr. årligt til børne- og ungdomsforeninger

Puljens støtter anskaffelser og projekter, der styrker foreningernes idébestemte arbejde lokalt

Puljen kan ansøges om op til 50.000 kr. hvoraf en stor del er under 10.000 kr.

I 2019 støttede puljen 465 projekter i lokalforeninger i hele landet

Disse foreninger i Billund og Vejen Kommune fik støtte i 2019

BILLUND KOMMUNE:

Fra DIF og DGI’s foreningspulje

24.800 kr. til Sdr. Omme Skytteforening, 30.000 kr. til Gyttegård Golf Klub, 30.000 kr. til Sdr. Omme IF, Håndbold, 16.395 kr. til Sdr. Omme Badminton Club, 17.000 kr. til Grindsted Pistol Klub

Fra DUF’s lokalforeningspulje

63.000 kr. til Sønder Omme Gruppen, 55.750 kr. til Vestermarkskirkens børn og unge, 47.075 kr. til FDF Billund, 5.000 kr. til Venstres Ungdom

VEJEN KOMMUNE:

Fra DIF og DGI’s foreningspulje

28.000 kr. til Holsted Speedway Klub, 25.000 kr. til Brørup Badmintonklub, 15.000 kr. til Pure Performance Powerlifting, 30.000 kr. til Kolding Flyveklub, 40.000 kr. til Askov Mudeaters, 30.000 kr. til Rødding Idrætsforening, 13.200 kr. til Vejen Håndboldklub, 18.953 kr. til Idræt for Sindet, Noget Særligt, 9.742 kr. til FSH Holsted, 11.460 kr. til Askov Malt Ungdoms og Idrætsforening, 5.903 kr. til Skrave Ungdoms & Idrætsforening, 15.000 kr. til Lindknud Cykel og Motion, 10.000 kr. til Petanqueklubben 99, Vejen, 30.000 kr. til Jels Idrætsforening, 45.000 kr. til Hovborg Ungdoms og Idrætsforening

Fra DUF’s lokalforeningspulje

56.000 kr. til Holsted Spejder Gruppe, 20.000 kr. til Nørbølling Spejder Gruppe, 15.000 kr. til FDF Rødding

DIF partnere

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.