Politik i tilsyn med sprøjtemidler

Kontrol afslørede sidste år masser af ulovlige sprøjtemidler i handlen i Danmark. Knap halvdelen af forhandlere og importører af sprøjtemidler og produkter som rotte- og musemidler overholdt ikke reglerne for opbevaring og salg. Miljøstyrelsen lovede at styrke kontrollen for at håndhæve reglerne, og mere end et år efter er tilsynene afviklet, men Miljøstyrelsen vil ikke offentliggøre resultaterne.

Miljøstyrelsens seneste kontrol af 88 forhandlere og importører af bekæmpelsesmidler viste, at 42 ud af de 88 kontrollerede virksomheder ikke overholdt reglerne for opbevaring og salg. Styrelsens Kemikalieinspektion fandt blandt andet midler på hylderne, som ikke længere var godkendte, og nogle forhandlere havde ikke tilladelse til at sælge giftige sprøjtemidler. På baggrund af kontrollen blev tre virksomheder meldt til politiet, og Miljøstyrelsen sendte 41 indskærpelser og udstedte 13 påbud om at stoppe salget af ulovlige sprøjtemidler og bekæmpelsesmidler.

Resultaterne fra de tilsyn er ganske voldsomme. Det er altså rigtig mange, som ikke har overholdt reglerne”, fastslår pressemedarbejder i Danske Vandværker, Dorthe G. Rasmussen og fortsætter:

Og netop derfor er det vigtigt, at vi får adgang til de nye resultater fra Miljøstyrelsens tilsyn. I Danske Vandværker har vi i foråret særlig fokus på, at vi skal passe på vores grundvand. Vi kører blandt andet kampagne for at få haveejerne til at droppe sprøjtegiften og bruge hakkejernet i stedet. Nogle af midlerne, Miljøstyrelsen fandt, har været forbudt siden slutningen af halvfemserne og udgør en stor risiko for både grundvand og dem, der bruger midlet. Det er vigtigt at få en status over, hvordan det ser ud i handlen nu, så vi kan fokusere vores indsats”, siger Dorthe G. Rasmussen.

Hos Miljøstyrelsen chef, Miljø- og fødevareministeriet, siger man, at resultaterne ikke er parat endnu, mens man hos Miljøstyrelsen selv siger, at resultaterne foreligger, men at det er ministeriets departement, som afgør, hvornår resultaterne skal offentliggøres.

Spørgsmål til denne pressemeddelelse? Kontakt pressemedarbejder i Danske Vandværker, Dorthe G. Rasmussen på tlf. 2670 7106, mail:dr@danskevv.dk.

Fakta fra Miljøstyrelsens seneste kontrol
Kontrol af sprøjtemidler og biocidholdige produkter (bekæmpelsesmidler)
Det er Miljøstyrelsen, der har ansvaret for, at kontrollere at reglerne om markedsføringen af sprøjtemidler og biocidholdige produkter overholdes. Miljøstyrelsen har kontrolleret 88 forhandlere og importører af sprøjtemidler og biocidholdige produkter som for eksempel insektmidler og musemidler. 42 virksomheder overholdt ikke regler for korrekt opbevaring og salg. Hos 27 forhandlere gjaldt overtrædelserne sprøjtemidler, hos fem forhandlere gjaldt det overtrædelserne biocidholdige produkter, og hos 10 forhandlere gjaldt overtrædelserne både sprøjtemidler og biocidholdige produkter.
Kilde: Miljøstyrelsen

Danske Vandværker går med i ny tænketank25.4.2018 08:21pressemeddelelse

En række store og små medlems- og medarbejderejede selskaber og organisationer slår sig nu sammen for at stifte en tænketank, der skal styrke den demokratiske virksomhedsdrift i Danmark. Bag tænketanken står blandt andet store demokratiske virksomheder som COOP, Kooperationen, Arla, ENIIG, GF Forsikring og Danske Vandværker, men også mindre virksomheder som Logik & Co., Thorup Strand Kystfiskerlaug og Merkur andelskasse går med i den nye tænketank, som får navnet Demokratisk Erhverv.

Konference: Hvem skal eje din el, dit vand og din varme?19.3.2018 13:53pressemeddelelse

I Danmark kan de fleste af os tage lys, vand og varme i vores hjem som en givet ting. Og det kan vi fordi, vi har en helt enestående forsyningssektor, der giver os lave priser og høj forsyningssikkerhed. Kan det så egentlig ikke være lige meget, hvem der ejer vindmøllelauget, vandværket eller varmeværket? Middelgrundens Vindmøllelaug, Danske Vandværker, Dansk Fjernvarme og Kooperationen mener nej. Vi er helt overbeviste om, at ejerskab gør en stor forskel især for samfundskritiske ydelser.