Politiet sinker særtransporter
Politiet har indført ny praksis, der forsinker tilladelser til særtransporter i op til flere uger. Det er helt uholdbart både for branchen og for kunderne, mener DTL - Danske Vognmænd, der sammen med en række erhvervsorganisationer, nu beder justitsministeren og transportministeren om at gribe ind.

Politiet har uden varsel indført en ny praksis, hvor vejmyndighederne (fx kommunerne) i langt større omfang end tidligere høres, når der skal udstedes tilladelser til særtransporter. Den nye praksis har ført til store forsinkelser i udstedelsen af tilladelserne.
- Før tog det et par dage at få tilladelser, nu skal vi ofte vente i mere end en uge på at kunne levere vores ydelser. Dels står vores materiel stille, mens ansøgningen om tilladelse til særtransport cykler rundt i bureaukratiet, dels kan kunderne ikke komme videre med deres arbejde, før vindmøllesektionen, maskinen, byggeelementet, COVID-19-pavillionen eller, hvad det nu kan være, ankommer. Det er helt uholdbart og koster dyrt for alle parter, siger formand Jan Kjelgaard fra DTL Kran Blok Erfa, hvis medlemmer lider under politiets nye praksis.
Ministre må gribe ind
Politiets nye praksis får nu en række erhvervsorganisationer herunder DTL – Danske Vognmænd til at bede to ministre gribe ind. I et brev appellerer organisationerne til justitsminister Nick Hækkerup og transportminister Benny Engelbrecht om at gribe ind og ændre politiets nye praksis.
”Den hidtidige praksis for udstedelse af særtransporttilladelser har fungeret i mange år, mens den nye praksis har nogle helt - formentlig utilsigtede - uacceptable følger. Erhvervslivet forsøger at rejse sig på trods af den krise, som COVID-19 har medført, Politiets nye praksis modarbejder direkte disse bestræbelser til skade for både beskæftigelsen og økonomien, udover at også kommunernes administration belastes, ” hedder det bl.a. i brevet fra organisationerne, der også udtrykker undren over, at den nye praksis kun gælder tilladelseskontoret i Greve og ikke kontoret i Padborg.
Urimelig forskelsbehandling
”Transportører med adresse på Sjælland-Fyn skal søge tilladelser på kontoret i Greve, mens transportører med adresse i Jylland skal søge tilladelser på kontoret i Padborg. Det gælder uanset, hvor i landet tranporten skal gennemføres. Det indebærer en helt urimelig forskelsbehandling af transportørerne øst og vest for Lillebælt, ” hedder det i brevet.
Det er tilsyneladende planen, at også kontoret i Padborg skal spørge alle vejmyndigheder hver gang en transportør søger om særtransporttilladelse.
DTL’s direktør Erik Østergaard advarer i den forbindelse om, at der derfor må forventes en mangedobling af ventetiden på særtransporttilladelser over hele landet og ikke kun på Sjælland.
- Det er slet ikke det, vi har brug for nu, hvor vi kæmper for at holde hovedet og økonomien oven vande under coronakrisen. Og helt uforståeligt er det, at politiets ændrede praksis kommer uden varsel og uden begrundelse i hensynet til fx trafiksikkerheden eller infrastrukturelle forhold, siger han og fortsætter:
Brug for akut løsning
- Vi har brug for en akut løsning, der sikrer en tilbagevenden til den hidtidige hurtigere levering af tilladelser til særtransporter. Hvad enten det sker i form af flere ressourcer til politiet og vejmyndighederne/kommunerne eller i form af en mindre ressourcekrævende praksis eller evt. en hasteændring af Særtransportbekendtgørelsen, siger han.
I brevet til ministrene efterlyser organisationerne en permanent bedre løsning gennem en revision af Særtransportbekendtgørelsen samt en digital selvbetjeningsløsning/anmeldelsesordning for tilladelser til særtransport fx efter svensk forbillede.
Underskrivere af brevet til ministrene er ATL, Dansk Erhverv, DI Dansk Byggeri, DI Transport og DTL - Danske Vognmænd.
Nøgleord
Kontakter
Adm. direktør Erik Østergaard, tlf. 40 15 12 25
Pressechef Morten Lindbo, tlf. 21 20 14 00
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Dansk Transport og Logistik
Dansk Transport og Logistik og er en brancheorganisation for det danske transporterhverv på vej og bane. DTL taler medlemmernes politiske sager lokalt, nationalt og i EU og hjælper medlemmerne med alt lige fra lovgivning til konkrete opgaver ude i virksomhederne. DTL er også arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Transport og Logistik
DTL: Skatteskrue omfordeler fra vognmænd til privatbilister5.12.2020 16:35:38 CET | Pressemeddelelse
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten har indgået en klimaaftale for vejtranspor, der betyder, at de tunge køretøjer skal holde for, når regeringens drømme om el-bilerne på de danske veje skal realiseres. -Det er helt skævt, udtaler Erik Østergaard, DTL-Danske Vognmænds administrerende direktør,
Chaufførerne og vognmændene er pålagt et urimeligt ansvar for transportegnethed26.10.2020 14:58:57 CET | Pressemeddelelse
Der har i den seneste tid være røre blandt mange af de chauffører, der transporterer dyr, fordi chaufførerne er utilfredse med, at de skal være ansvarlige for, at de dyr, som de afhenter hos landmændene, er egnede til transport. En gruppe af chauffører har truet med at nedlægge arbejdet fra på onsdag for at få fødevareministeren i tale. Formanden for DTL Dyr Leif Lund Knudsen og adm. direktør for DTL - Danske Vognmænd Erik Østergaard udtaler i den forbindelse:
Pakkeafgift kan dræbe endnu flere erhverv end Corona30.9.2020 15:42:36 CEST | Pressemeddelelse
Det rumler fra Christiansborg med rygter om, at forestående forhandlinger om revidering af postloven vil indeholde et udspil fra regeringen om en pakkeafgift til at støtte PostNords underskudsgivende aktiviteter, herunder særligt brevudbringning. DTL – Danske Vognmænd kalder det galmandsværk, hvis afgiften får ben at gå på.
Kilometerafgift er dyr og kompliceret skatteopkrævning24.9.2020 17:37:21 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens planer om kilometerbaserede vejafgifter for lastbiler, som led i en reduktion i CO2-udslippet i vejtransportsektoren med en mio. ton, får knubbede ord med på vejen fra DTL – Danske Vognmænd. Regeringen vil nemlig beskatte lastbilerne i højere grad for at finde penge til grøn omstilling.
Eldrup-kommissionens ånd må forblive i regeringskontorerne7.9.2020 15:09:56 CEST | Pressemeddelelse
Lastbilerne skal være med til at holde for, hvis indførelse af 1 mio. elbiler i 2030 skal blive en realitet. Og det skal bl.a. ske ved en indførelse af en road-pricing model fra 2025, fremgik det af mandagens pressemøde med elbilkommissionen – den såkaldte Eldrup-kommission. DTL-Danske Vognmænd advarer regeringen mod at følge rådet.
Hvem er Danmarks grønneste vognmand? DTL - Danske Vognmænd og Jyske Finans stifter Den Grønne Transportpris2.9.2020 13:13:07 CEST | Pressemeddelelse
Hvilke vognmænd er de største ildsjæle, når det gælder grøn transport i Danmark? Det skal afgøres, når en ny pris stiftet af DTL – Danske Vognmænd og Jyske Finans skal uddeles på Transportmessen i 2021 og sætte fokus på de mange grønne initiativer i den (klima)udskældte branche. Jagten på Danmarks grønneste vognmænd er i gang!
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum