Politiet lukkede SMOKE-IT’s butik i Hjørring

Lørdag ved middagstid dukkede betjente uanmeldt op i SMOKE-IT’s butik i Metropol Shopping Center i Hjørring og gav besked om, at butikken straks skulle lukke. Pga. coronasituationen skal de fleste butikker i landets storcentre nemlig holde lukket, og derfor mente betjentene, at SMOKE-IT brød reglerne. Butikkens ansatte valgte at lukke ned, men efter en halv time og en lovning om en undskyldning, kunne han atter åbne butikken.

Da Statsminister Mette Frederiksen, d. 17. marts beordrede alle storcentre om at lukke ned, herskede der tvivl blandt ansatte og butiksejere om hvilke butikker der hører under ”dagligvarebutikker”, som altså kunne få lov til stadig at holde åbent. E-cigaretkæden SMOKE-IT fik efter få dage myndighedernes tilladelse til fortsat at kunne holde åbent.
Lørdag d. 2. maj ved middagstid, dukkede to betjente fra Nordjyllands Politi pludselig op i SMOKE-IT’s butik i Metropol Shopping Center i Hjørring, og beordrede lukning af butikken. Betjentene mente ikke, at butikken hørte under det segment af dagligvarebutikker, som har tilladelse til fortsat at holde åbent i landets storcentre. Den ansatte forsøgte ellers, uden held, at forklare betjentene, at myndighederne allerede for længe siden havde givet SMOKE-IT, tilladelse til at holde åbent.

-          ”Vi fik tilladelse til at holde åbent, fordi vi frygtede at vores kunder ville risikere, ikke at kunne få væsker osv. til deres e-cigaretter. Vi var bekymrede fordi det eneste alternativ der ville være tilgængeligt, i de forretninger der gerne må holde åbent, ville være cigaretter. Vi hjælper jo vores kunder til at stoppe med at ryge, når vi så pludselig ikke må holde åbent, er der stor risiko for at flere vender tilbage til cigaretterne og begynder at ryge igen.” Siger Jens Andersen, administrerende direktør, SMOKE-IT.

Myndighederne var heldigvis forstående, og gav efter nogle dages nedlukning SMOKE-IT, tilladelse til at genåbne deres butikker rundt om i landets storcentre. Men lørdag blev der altså sået tvivl om hvorvidt tilladelsen nu også kunne være rigtig, og butikken i Hjørring måtte lukke ned.

-          ”Vi blev ringet op af en fortvivlet medarbejder, der ikke havde været i stand til at overbevise betjentene om, at den var god nok, at SMOKE-IT har tilladelse til at holde åbent. Og så måtte vi jo sætte gang i maskineriet og forsøge at få fat i Politiet. Der gik jo heldigvis ikke ret lang tid før vi fik en afklaring, men det hele kunne jo have været ordnet på stedet, hvis betjentene havde gidet lytte til medarbejderen og undersøgt sagen.” Fortæller Jens Andersen om episoden.

Efter en halv times nedlukning og en telefonisk samtale med politiet, der undskyldte fejlen og straks beordrede betjentene tilbage til Metropol Shopping Center, fik medarbejderen i SMOKE-IT, lov til igen at åbne butikken. Medarbejderen så dog aldrig mere til betjentene, og fik derfor heller ingen undskyldning.

Administrerende direktør Jens Nygaard Andersen, Jens@SMOKE-IT.dk

SMOKE-IT udbetaler en kvart million i ”Covid-19 bonus”2.6.2020 08:30:00 CESTPressemeddelelse

Coronavirus har vendt op og ned på de flestes hverdag, og SMOKE-IT’s ansatte er ingen undtagelse. De skærpede krav og sikkerhedsforanstaltninger har skabt udfordringer for de butiksansatte, og det har krævet hårdt arbejde at få det hele til at fungere. SMOKE-IT’s ledelse havde ingen positive forventninger, men håbede selvfølgelig på det bedste, og i fredags kunne de så med glæde meddele medarbejderne, at krisen ikke har været så negativ som forventet.

Data blev leveret 18. november 2019, men hvor bliver ”Danskernes rygevaner” af?19.5.2020 10:24:29 CESTPressemeddelelse