Polen stemmer for at forbyde pelsavl

I nat vedtog det polske parlament et forbud mod pelsavl. Den nye lov, som vil udfase landets mink- og rævefarme på bare ét år, fik opbakning fra et overbevisende flertal i parlamentet. Dyreværnsorganisationen Anima jubler over forbuddet, der har arbejdet for et polsk pelsforbud i næsten ti år.

Det var et overbevisende flertal, som i nat vedtog et forbud mod pelsavl i Polen med et års udfasning. 356 af 460 medlemmer stemte for.

Polen er Europas næststørste producent af pels med en produktion på omkring fem millioner mink årligt – og som har mange forbindelser til den danske pelsbranche. Afstemningen i parlamentet kommer bare en uge efter, at verdens største pelsfarm, der er beliggende i Polen, blev afsløret i forfærdelige og dybt kritisable forhold for dyrene.

”Vi ser, at Europa støt og roligt tager afstand fra de horrible forhold og metoder, som dyrene udsættes for, når de tvinges ind i små trådbure blot for at ende som en unødvendig pelsdetalje på en jakke”, siger Animas direktør Joh Vinding og fortsætter:

”Med Polen og Hollands forbud på kort tid, er der meget der tyder på at vi bliver vidner til en sand dominoeffekt”, vurderer han med henvisning til at både Irland, Litauen, Estland, Bulgarien og Ukraine har fremsat lignende forslag, som muligvis bliver afgjort i 2020”.

Dyreværnsorganisation: Danmark bør følge trop
Dyreværnsorganisationen Anima har sammen med sin polske partnerorganisation arbejdet for et polsk forbud i mere end ti år. Organisationen mener, at det polske forbud bør få danske politikere til at reagere og arbejde på en plan for også at udfase minkavl i Danmark.

“Tiden er i den grad løbet fra at indespærre mink i små bure for at lave modetøj, og Danmark står snart alene tilbage i Europa i at tillade industrien. Det er på tide, at vi indser, at der ikke er en fremtid for pelsfarme i Europa og hjælper de, som i dag er i industrien, videre,” siger Joh Vinding, direktør i Anima.

Ifølge en YouGov undersøgelse fra 2019, svarer et flertal danskerne, at de mener, at det er uacceptabelt at opdrætte dyr udelukkende for deres pels*. Blot 16 procent mener, det er acceptabelt.

Inden loven træder endeligt i kraft, skal forslaget behandles af Senatet i Polen.

Stigende modstand mod minkavl i Europa
Inden for de seneste år har mange lande i Europa valgt at indføre forbud mod pelsdyravl. Det er lande som tæller England, Østrig, Norge, Belgien, Luxembourg, Serbien, Slovakiet, Tjekkiet, Kroatien, Makedonien, Schweiz, Tyskland, Slovenien og Bosnien Herzegovina.

Også i modeindustrien breder der sig en stigende modstand mod pelsdyravl, hvor store etablerede modebrand som Gucci, Armani, Versace, Chanel, Michael Kors og Prada har meldt ud, at de fremover vil være pelsfri.

*Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1000 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år, i perioden 10 -. 13. maj 2019”.