Polaris sælger Molslinjen til EQT Infrastructure

Molslinjen har siden 2015 udvidet fra to til ni færgeruter og forøget flåden fra tre til 15 skibe, som hvert år betjener op til otte millioner passagerer. Molslinjen er i dag Danmarks største indenrigs færgeselskab med ruterne mellem Jylland og Sjælland samt færgeforbindelser til og fra Bornholm, Langeland, Als, Fanø og Samsø samt Sverige og Tyskland. Derudover har virksomheden skabt Kombardo Expressen med direkte ruter mellem en række større byer i Danmark.
Molslinjen og Polaris har løbende investeret i flåde og anlæg, og det har skabt vækst og nye arbejdspladser i både rederiet og i de områder, som Molslinjen sejler til. Rederiet har netop taget en ny færgeterminal i brug på Østhavnen i Aarhus, hvor en del af rederiets flere end 700 medarbejdere arbejder.
”Der er sket store forandringer og fremskridt i Molslinjen de senere år, og vi er meget tilfredse med at kunne aflevere et selskab i særdeles god form. Vi har haft et fremragende samarbejde med Molslinjens ledelse og medarbejdere, og vi er stolte over fremgangen og de resultater, som virksomheden har skabt under vores ejerskab. Vi glæder os til at følge selskabets udvikling og fortsættelsen af den grønne rejse med nye ejere,” siger Jan Johan Kühl, Managing Partner i Polaris.
Der er foretaget en række grønne investeringer, som har bidraget til at sikre en reduktion på 60% af Molslinjens CO2-emission per transporteret kilo de seneste 10 år. Derudover er der iværksat betydelige investeringer i en ny elfærge, der skal indsættes på Fanø-overfarten i 2021, og verdens største katamaranfærge med dual fuel-motorer, som sættes i drift på Bornholm-overfarten i 2022.
”Polaris har været dynamiske og handlekraftige ejere for Molslinjen. I partnerskab med Polaris har vi kunnet foretage de rigtige investeringer, som har gjort det muligt at udvikle og udvide forretningen, så Molslinjen i dag er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Nu ser vi meget frem til at samarbejde med EQT Infrastructure og fortsætte den positive udvikling i en fremtid, som byder på store muligheder – herunder for den grønne omstilling. I EQT får vi en stærk strategisk partner, der ligesom os ser nye muligheder for at styrke Molslinjens position som et uundværligt element i dansk infrastruktur,” siger Carsten Jensen, administrerende direktør i Molslinjen.
Transaktionen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse og ventes endeligt gennemført i begyndelsen af 2021. Parterne har aftalt ikke at oplyse salgsprisen.
Kontakter
Jan Johan Kühl, Managing Partner, Polaris, tlf. +45 23 25 32 66
Jesper MaackPR- og kommunikationschef
Tlf:20196215jma@molslinjen.dkBilleder

Information om Molslinjen A/S
Om Molslinjen
Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt. Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier. I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Holstebro, Herning, Silkeborg og Rønne.
Molslinjen beskæftiger i dag mere end 1000 medarbejdere. Mere info: www.molslinjen.dk
Om Polaris (www.polarisequity.dk)
Polaris er en nordisk kapitalfond med hovedsæde i København, som investerer i veletablerede mellemstore virksomheder i Norden. Polaris har siden 1998 rejst 4 fonde med mere end 9 mia. kr. i kapitaltilsagn. Polaris’ investeringsfokus er virksomheder med vækst- samt udviklingspotentiale. Polaris har til dato investeret i 43 virksomheder, hertil kommer flere end 70 tillægsinvesteringer til porteføljevirksomhederne. Polaris ejer efter salget af Molslinjen 12 virksomheder med en samlet omsætning på godt 6 mia. kr. og omkring 5.000 ansatte.
Følg pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Molslinjen A/S
Högsta på 25 år: Gående resenärer på Öresundslinjen i augusti2.9.2025 10:29:47 CEST | Pressemeddelelse
Landgångarna på Öresundslinjens färjor har blivit flitigt använda i augusti. Antalet gående resenärer har inte varit så högt på över 25 år. 372 497 resenärer reste till fots – en nivå som senast noterades i augusti 1999, alltså innan öppningen av Öresundsbron.
Højeste i 25 år: Passagerer brugte fødderne på Øresundslinjen i august2.9.2025 10:29:47 CEST | Pressemeddelelse
Der er blevet slidt godt og grundigt på landgangen på Øresundslinjens færger i august. Antallet af gående passagerer har ikke været højre i mere end 25 år. 372.497 rejsende tog turen til fods og det er ikke set højere siden august 1999 – altså før åbningen af Øresundsbroen.
Så vilde bliver Molslinjens elektriske mega-katamaraner29.8.2025 09:05:20 CEST | Pressemeddelelse
Byggeriet af Molslinjens nye mega-katamaraner er så småt gået i gang på Incat-værftet i Tasmanien. Men værftet har allerede nu et bud på, hvordan de elektriske katamaraner kommer til at se ud – og de bliver vilde og kraftfulde! Bare en enkelt af færgerne har et større batteri end Danmarks lige nu største batteri!
Nyt havnedesign udfordrer færger26.8.2025 18:14:46 CEST | Pressemeddelelse
Det nye design af Rønne Havn udfordrer de konventionelle færger. Det viser de simuleringer, som Bornholmslinjen har foretaget sammen med Rønne Havn og Niras. Simuleringerne viser, at Hammershus ved bestemte vindretninger ikke længere sikkerhedsmæssigt forsvarligt kan sejle ind og ud af havnen i op til 23 sekundmeter vind – i stedet bør grænsen være 18 sekundmeter, anbefaler rapporten.
Öresundslinjen är bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli13.8.2025 09:31:07 CEST | Pressemeddelelse
Efterfrågan på biljetter med Öresundslinjens färjor har varit extra stor i juli, en viktig resemånad för semesterfirare. Inte sedan sommaren 2022, direkt efter covid-pandemin, har så många rest med Öresundslinjen mellan Helsingborg och Helsingör. I år var det bara ett enda skyfall som hindrade sommartrafiken över sundet från att nå en miljon passagerare.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum