Plej dit dyrs sommer-hud

Hvis din hund klør sig hele tiden, eller hvis din kat vasker sig igen og igen, kan det være tegn på, at dit dyr har hudproblemer. Risikoen er større om sommeren på grund af varme og fugt.
Du kan forebygge hudgener ved at skylle din hund efter havbad og ved ikke at tage den ud at gå, når det er allervarmest. Foto: Ceva.

Varme, badning og småkryb kan i løbet af sommeren skabe hudgener for katte og hunde, og problemerne viser sig ofte i form af kløe, mindre sår eller dét, dyrlæger kalder ’hot spots’. Især allergikere med sart hud er udsatte.

– Der er mange hunde, der får hvad vi kalder ’hot spots’ her om sommeren. Røde og kløende pletter kan opstå over hele kroppen på grund af en bakterieinfektion som følge af allergi eller manglende tørring efter badning. Infektionen kan hurtigt brede sig fra en lille plet til et stort område på fem til ti centimeter, fortæller dyrlæge Helle Texel fra Ceva Animal Health.

Hunde kan også få hot spots som følge af parasitter som eksempelvis lopper. Først og fremmest klør biddene, men både hunde og katte kan desuden have allergi overfor de små gæster, og bare et enkelt bid kan udløse en allergisk reaktion. Og så er der skabmider, siger Helle Texel.

– Skabmider findes i områder, hvor der er mange ræve. En skabmide er en boremide, der graver gange i huden. Hos hunden kan det blive meget voldsomt og den kan miste håret, fordi den klør og bider sig selv. Forandringerne starter oftest på kanterne af ørerne og på lemmerne og breder sig herfra til resten af kroppen. Ræve dør sommetider af skab, fordi de udvikler infektioner og ikke længere kan koncentrere sig om at jage på grund af kløen. Men heldigvis kan skab behandles, når dyrlægen først har stillet diagnosen, forklarer Helle Texel.

Hvad kan jeg gøre?

Hos hunde er det først og fremmest vigtigt at forebygge hudgener ved at skylle dyret, når det har badet, så det kommer af med saltet, og tørre det godt bagefter, så pelsen ikke er for fugtig. Desuden kan du skåne hunden for varmen ved ikke at gå en lang tur midt på dagen, men i stedet gøre det om morgenen eller vente til om aftenen. Du kan også forebygge angreb af lopper og flåter ved at bruge et kombineret loppe/flåt-middel, som du sprøjter på dyrets nakke eller giver det som tyggetablet.

Hvis din hund klør sig hele tiden, eller hvis din kat hypersoignerer sig, det vil sige vasker sig igen og igen, især på indersiden af bagbenene og på maven, kan det være tegn på, at der er noget galt, og at du bør kontakte en dyrlæge.

Helle Texel giver her gode råd til, hvad du selv kan gøre, hvis dit kæledyr har fået hot spots.

– Hvis dit kæledyr har fået hot spots, skal du klippe det angrebne område helt ned – gerne med en elektrisk trimmer, så du kan se det påvirkede område og den raske hud omkring. Derefter skal du desinficere med klorhexidin-shampoo. Det kan også være nødvendigt at give hunden en skærm på, så den ikke rører stedet. Området skal renses med klorhexidin dagligt efter behov, til det er blevet tørt og der er kommet skorpe på. I nogle tilfælde kan smertestillende eller medicinsk behandling være nødvendig. Men det er meget vigtigt at huske, at man ikke må give smertestillende uden at have kontaktet en dyrlæge først. En kat kan dø af bare en halv panodil, siger Helle Texel.

Helle Texel
Dyrlæge, Ceva Animal Health A/S
Helle.texel@ceva.com

Lærke Jakobsen
PR konsulent, Epicent PR
lja@epicent.dk

Både hunde og katte kan få hudproblemer, men de reagerer forskelligt på dem. Foto: Ceva.
– Der er mange hunde, der får hvad vi kalder ’hot spots’ her om sommeren, fortæller dyrlæge Helle Texel. Foto: Ceva.

Ceva Animal Health A/S er den danske afdeling af et fransk medicinalfirma, der hedder Ceva Sante Animale. Firmaet har til huse i Vejle. Ceva leverer lægemidler, vacciner og frihandelsvarer til alle dyrearter, som hovedsageligt produceres på egne fabrikker i EU.