Plastindustrien: Udfasning af mikroplast i kosmetik er vejen frem

Plastindustrien tilslutter sig regeringens synspunkt om, at mikroplast i kosmetik bør forbydes, men brancheorganisationen mener, at udfasningen skal ske via EU-regulering.

Som en del af udspillet til den kommende plasthandlingsplan foreslår miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) at indføre et midlertidigt dansk forbud mod mikroplast i kosmetiske produkter.

Brancheorganisationen Plastindustrien er helt enige med ministeren i, at mikroplast i kosmetik er et eksempel på, hvor det giver knap så god mening at bruge plast.

Christina Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien, udtaler:

Vi ved, at der i dag eksisterer mange gode alternativer til mikroplast i kosmetik, hvorfor det giver god mening at substituere. Derfor var vi allerede sidste år med en opfordring til, at den daværende miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) skulle fortsætte sin kamp for at få indført et EU-forbud.

Plastindustrien mener dog, at den nuværende miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) med fordel kan lægge pres på sine europæiske kollegaer for at få mikroplast i kosmetik forbudt via EU frem for at bruge kræfter på at indføre et nationalt forbud.

Christina Busk uddyber:

Et forbud er nemlig først effektivt for både miljøet og borgerne, hvis det sker i regi af EU. For det første er Danmark et meget lille marked, hvorfor de færreste internationale kosmetikproducenter vil omlægge deres produktion ’bare’ for at imødekomme dansk særlovgivning. For det andet er mikroplast i havet et globalt problem, hvorfor vi skal have flest mulige lande til at støtte op om kampen.

I øjeblikket kan man i indgangen til Industriens Hus i København opleve en udstilling med ‘Reuse, Recycle and Rethink Plastic’, hvor der bl.a. er fokus på kosmetikproducenter, som allerede har valgt at udfase mikroplast i deres produkter.

Plastindustrien opretter ny organisation med fokus på genanvendelse3.1.2019 11:10:48 CETPressemeddelelse

Plastindustriens Genanvendelsessektion har set dagens lys. Ti danske virksomheder er gået sammen for at sikre bedre faglige og erhvervsmæssige vilkår for plastgenanvendelse i Danmark. Genanvendelsessektionens medlemmer står for over 90% af den danske produktion af genanvendt plast. Den bliver derfor en vigtig medspiller i opgaven med at øge genanvendelsesgraden af plast i Danmark markant.